Regeringen satsar 28 miljarder kronor på fordonsindustrin. Tre miljarder ska inversteras i forskning och utveckling av miljövänligare bilar, fem miljarder ska kunna betalas ut i lån till svenska fordonstillverkare i akut kris och 20 miljarder ska erbjudas i lån för omställning till grön teknologi.
1. Regeringen har för avsikt att i aktiebolagsform bedriva forsknings- och utvecklingsverksamhet och annan verksamhet inom fordonsklustret och att tillföra denna verksamhet ett kapital om 3 miljarder kronor.
2. Regeringen ber om riksdagens bemyndigande att ställa ut statliga kreditgarantier till företag i fordonsklustret för upptagande av lån i Europeiska investeringsbanken för omställning till grön teknologi. Kreditgarantierna ska som mest kunna uppgå till 20 miljarder kronor och ställas mot fullgoda säkerheter och med marknadsavspeglande avgifter under normalt marknadsläge.
3. Regeringen ber om riksdagens bemyndigande att ge undsättningslån till företag inom fordonsklustret som befinner sig i ekonomisk kris på upp till 5 miljarder kronor. Lånen ska vara i enlighet med EG-kommissionens riktlinjer om statligt stöd och ges mot fullgoda säkerheter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
28 miljarder borde kunna förbättra läget avsevärt, om de används på rätt sätt. Men det var förstås "bara" tre miljarder som skulle investeras - resten är utlåning. Jag tycker att man också borde satsa på höjd skrotningspremie, avskaffad straffskatt på moderna dieselbilar med partikelfilter och avskaffad straffskatt på EU-diesel.
Nu är det bekräftat att senaten i USA stoppade krispaketet för bilindustrin. Undrar vad som kommer att hända nu med Volvo och Saab...
Håller helt med dig Per. Skatten är orimligt hög på de miljövänliga dieslarna. Om folk nu ska bli miljövänligare så måste ekonomin locka främst, de är det vi i regel baserar våra bilköp på. Man får hoppas att bilindustrin använder krispaketet på rätt sätt också.
Det är bra att staten äntligen ger tillbaka lite av de pengar som fordonsindustrin gynnat statskassan med i form av arbetsgivareavgifter, moms mm som varje arbetare inom fordonsindustrin betalat in till staskassan!! OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs! Vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar och dessutom måste frakta dess reservdelar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.