Det blir allt svårare för den som vill spara pengar genom att serva sin egen bil. Tekniken i nya bilar är inte alltid så lätt att felsöka och ofta behövs specialverktyg.
Det blir heller inte lättare av att biltillverkarna struntar i att skicka med instruktioner för hur bilen ska servas. Den typen av servicemanual följer oftast inte med vid bilköpet utan biltillverkarna brukar hänvisa till auktoriserade verkstäder.
Men en läsare som hört av sig till vår frågespalt Bilfrågan och som köpt en begagnad Volvo V90 undrar om det kan bryta mot konsumentköplagen. Där står nämligen att skötselanvisningar för produkten ska följa med vid köpet – annars klassas det som fel på varan.
”Det första man gör är att koppla upp bilen””
Volvo Cars svarar att de ”alltid rekommenderar att våra bilar servas och underhålls av en auktoriserad Volvoverkstad för bästa driftsäkerhet och för att säkerställa att bilens system fungerar som de ska”. När vi kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad i Stockholmsområdet lämnas inget serviceschema ut.
”Mycket görs ju med hjälp av elektronik. Det första man gör är att koppla upp bilen”, blir svaret.
När vi kontaktar en icke-auktoriserad Mekonomenverkstad får vi veta att de prenumererar på serviceinformation från ett system som heter Autodata. Men det riktar sig inte till privatpersoner som vill serva sin egen bil.
Svår knäckfråga
Vi vänder oss därför till Konsumentverket och frågar om serviceschema inte borde finnas med i bilens handlingar. Enligt juristen Gustaf Danielsson står det i konsumentköplagen (paragraf 16) att produkten ska ”levereras med de tillbehör samt anvisningar för installation, användning, skötsel med mera som konsumenten med fog kan förutsätta”.
– Knäckfrågan blir därför vilka tillbehör en konsument med fog kan förutsätta vid köp av en bil, säger han.
Vid ett bilköp ska det alltså följa med instruktionsbok och information om hur bilen kan användas och hur den bör skötas. Men lagen ställer inte några kvalitetskrav på de anvisningar som följer med, utan det är vad som ”behövs” som bedöms.
– Vad jag känner till finns inget tidigare avgörande vad gäller instruktioner hur en bil ska servas så det är svårt att säga hur det skulle bedömas i domstol, säger Gustaf Danielsson.
Oklart läge vid tvist
Vid en tvist kan bilköparen hävda att en servicemanual behövs för att kunna underhålla bilen. Men biltillverkaren kan å andra sidan argumentera för att det objektivt sett inte är något som konsumenter behöver eftersom service i normalfallet sker på fackmässiga bilverkstäder.
Biltillverkarna måste dock redan i dag ge information om hur bilen ska servas till oberoende verkstäder.
– I slutändan är det allmän domstol som kan avgöra om en brist på instruktioner om service kan utgöra ett fel enligt konsumentköplagen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 11 maj 2022 Håller med dig till 100 %,…
- 11 maj 2022 Intressant om det här drogs…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.