Nästa artikel
Bilfrågan: Bryter mot Konsumentköplagen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bryter mot Konsumentköplagen?

Publicerad 30 mars 2022
"Är inte Volvo skyldiga att skicka med information om vad som ska göras vid varje service?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Jag har nyligen köpt en ny begagnad Volvo V90, från 2020. Funderar på att göra servicen själv, eller lämna in den till en icke auktoriserad verkstad. Först tittade jag i instruktionsboken för att se vad som ska göras enligt servicen. Men där hänvisar man bara till en auktoriserad verkstad, och ingen information finns om exakt vad som ska göras.
Är inte Volvo skyldiga att skicka med information om vad som ska göras vid varje service? Enligt 16 § i konsumentköplagen, så anses det vara fel på varan (bilen i detta fall), om det inte följer med anvisningar om skötsel. Är inte service skötsel? Är inte detta något som konsumenter borde få information om?
Anders

Svar:
Volvo Cars svarar att de ”rekommenderar alltid att våra bilar servas och underhålls av en auktoriserad Volvoverkstad för bästa driftsäkerhet och för att säkerställa att bilens system fungerar som de ska”.
Vi tog då kontakt med en auktoriserad Volvoverkstad i Stockholmsområdet och frågade om en bilägare som vill sköta service och underhåll själv, kan få ett serviceschema för att veta vilka punkter som ska åtgärdas? Men nej, det ville verkstaden inte lämna ut. ”Mycket görs ju med hjälp av elektronik. Det första man gör är att koppla upp bilen.”
Så hur kan då en fristående verkstad göra ett fackmannamässigt jobb – eller lämnar Volvo ut serviceschema till dem? Nej, från en av Mekonomens verkstäder får vi veta att de hämtar serviceinformation från ” Autodata”. Det är uppenbarligen ett online-verktyg, från ett företag riktat mot bilverkstäder och av vilket man kan prenumerera på fakta om service och underhåll.
Slutligen vände vi oss till Konsumentverket och frågade om serviceschema inte borde finnas med i bilens handlingar? Konsumentverkets jurist Gustaf Danielsson svarade:
”Det stämmer att det följer av 16 § konsumentköplagen att med varan ska det följa anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Med skötsel avses bruksanvisningar och skötselråd för den individuella varan och varierar därför mellan olika produkttyper vad man kan förvänta sig. Om skötselråd (information om service) inte medföljer, kan det således ses som ett fel enligt 16 § konsumentköplagen.”
Ovanstående krav gäller förstås alla produkter och de företag som säljer dem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 31 mars 2022 Du blir bara lurad av Google…
  • 31 mars 2022 Tja, om jag varit osäker på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.