Oberoende verkstäder påstår att de utför samma arbete som märkesverkstäder. Medan märkesverkstäder säger att man ska serva hos dem för att de uppdaterar den senaste mjukvaran också. Hur viktigt är detta med mjukvaran? Har oberoende verkstäder tillgång till den också? Om jag nu efter nybilsgarantin skulle bestämma mig att serva hos oberoende verkstäder hur skulle det påverka min bil? Kör en BMW 520D -13.
Zoran Pavicic
SVAR 2:
Att icke-auktoriserade verkstäder hävdar att de har samma kompetens och tillgång till information och att man därför utför service och reparationer på samma sätt som de auktoriserade verkstäderna är oftast oriktigt. Mekanikerna deltar inte i bilimportörernas utbildningsprogram och har oftast inte heller tillgång till instruktioner och annan information liksom diagnos- och specialverktyg.
Det är inte heller säkerställt att den icke-auktoriserade verkstaden använder märkesreservdelar eller av biltillverkaren rekommenderade oljor och vätskor.
Att verkstaden säger sig montera delar från en tillverkare som även är leverantör till biltillverkaren, innebär inte att dessa delar motsvarar biltillverkarens specifikationer.
BMW har sedan flera år tillbaka ett system som kallas Condition Based Service, vilket innebär att endast de arbeten eller byten av komponenter och vätskor som behöver bytas på grund av hur bilen körts, utförs vid servicetillfället. Den enskilda BMW:ns servicebehov avläses med diagnosdatorn och BMW-mekanikern får en instruktion om vilka servicearbeten som ska utföras. Alltså görs bara arbeten som behöver utföras, medan onödigt arbete, och därmed onödiga kostnader för bilägaren, undviks. Uppdatering av bilens mjukvara är viktig för bilens prestanda, bränsleförbrukning, avgasutsläpp och/eller driftsäkerhet.
Även andra åtgärder eller kontroller av bilen, som bilimportören informerat de auktoriserade verkstäderna om, vidtas i samband med service.
När det gäller åtaganden efter garantitidens utgång, är det mera sannolikt att en BMW-återförsäljare eller -verkstad utför en reparation eller annan åtgärd utan eller till reducerad kostnad om man är kund hos denne än om man inte är det.
Den gång Zoran ska sälja sin BMW, kommer den troligen att värderas högre av en köpare om serviceboken visar att bilen servats av en auktoriserad verkstad än om den servats av någon så kallad oberoende verkstad.
Michael De Geer, BMW Group Sverige
SVAR 2:
Kunderna har i dag möjlighet att fritt välja vilken verkstad som ska utföra service eller reparationer på sin bil. Detta är något som biltillverkare och märkesverkstäder inte gärna medger utan de hänvisar ofta till stämpel i boken, mjukvaruuppdateringar, originaldelar som argument för att en märkesverkstad är ett bättre alternativ vid service och reparationer.
Om kunden väljer att serva eller reparera sin bil hos någon av våra märkesoberoende verkstadskedjor såsom Mekonomen eller Meca kan denne vara trygg med att alla nybilsgarantier gäller, att tillgång till mjukvaruuppdateringar och specialverktyg finns, att arbetet sker på ett fackmannamässigt sätt och att de får en stämpel i boken. Dessutom till ett bra pris. Mekonomen har en prisgaranti som gör att kunden kan känna sig trygg med att servicen utförts till bästa pris.
Oberoende verkstäder har tillgång och rätt till nödvändig teknisk information, utrustning och specialverktyg på samma sätt som märkesbundna verkstäder, vilket också följer av tvingande EU-rätt. En biltillverkare har således skyldighet att tillhandahålla utrustning, mjukvaruuppdateringar och specifikationer till samtliga verkstäder oavsett om de är märkesbundna eller oberoende.
Vid en service eller reparation använder våra verkstadskedjor reservdelar som kommer från samma fabriker som biltillverkarna köper sina delar av. Våra verkstäder använder endast originaldelar eller delar av motsvarande kvalitet. För att säkerställa kompetens hos våra mekaniker deltar de löpande i verkstadsutbildningar. Därtill har Mekonomenkoncernen ett team som arbetar med tekniskt support mot verkstäderna.
Marcus Larsson, Mekonomen Group
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Båda har nog rätt. Självklart har märkesvärkstaden bättre koll på bilen. Det är väl när de blir till åldern kommen som man kan börja ifrågasätta kostnaderna etc. Det är dock inte självklart att det är billigare hos Mekonomen etc.
Skall man skratta eller gråta över denna såpan?
-Alla dessa så kallade uppdateringar,..görs de vid varje service?
Det låter ju superseriöst men om man istället betänker att detta betydligt mer troligt handlar om ett försäljningsknep så blir saken en annan.
Är bilarna verkligen så dåliga att de inte är färdigutvecklade då de lämnar fabriken? Borde de i så fall inte återkallas?
- Utför bara det som behövs åtgjärdas? ...Hur har det fungerat tidigare då?
Brukar verkstäder byta delar som inte behövs eller är det den "generösa" översynen som nu kan bantas?
Behöver vi verkligen betala lika mycket eller mer för mindre arbete?
Allt som vi kunder har användning för att veta skall bantas bort i den ordinarie service som i stort sett bara omfattar ett oljebyte.
Allt för att kunna ta betalt för sådant som tidigare ingick eller borde ingå i de hutlösa kostnaderna.
Att sedan Bmw eller någon annan märkesverkstad har mer kunskap om det egna märket är förstås givet men service handlar som sagt om ett oljebyte och ett antal kontrollpunkter och dessa kan troligtvis en 8-åring lära sig på ett par timmar. ;)
När jag körde Bmw så blev jag sviken ett par gånger utav märkesverkstaden och vände mig därför till två olika experter på märket.
De var MYCKET proffsigare gällande allt och priset var även lägre.
Att de flesta verkstäder kan utföra vanliga arbeten även på en Bmw betvivlar jag inte ett dugg men t.e.x Mekonomen är inte direkt billiga längre.
Har man sen råd att köpa en bil för +400.000kr så kanske det inte är det bästa tipset att försöka spara en tusenlapp på varje service?
Efter 8.000 mil då service inte längre ingår blir plötsligt en Bmw tillgänglig för så långt många fler och de kunderna förstår jag bättre om de vill spara ett par kronor för att äga en lyxbil är som bekant inte billigt.
Har servat min tidigare bil (VW Polo, 1995 års modell) regelbundet hos märkesverkstad i Kristianstad. De hittade inte ens uttaget till felminnet. De såg inte att framhjulen var snett slitna. Efter servicen låg en kabel löst tvärs över motorn vilket de inte hade observerat. Snacka kvalitet vid märkesverkstad. Sämre kan det inte vara hos de oberoende.
Jag konstaterar att svaret från märket och svaret från den oberoende verkstaden är varandras motsatser. :) Min egen erfarenhet är att prismässigt så är skillnaden marginell, välj den som ligger närmast dig. Däremot är det frågan om garantier och goodwill-ärenden, då har ju märkesverkstaden företräde och en bättre dialog med märkesrepresentanten i Sverige - så en tanke kan vara att så länge bilen har garanti kvar serva på märkesverkstaden sen kan du byta.
Min personliga policy är att använda märkesverkstaden så länge bilen är ny och det är viktigt med garantier osv. Jag inbillar mig även att andrahandsvärdet gynnas om alla servicar är gjorda av märkesverkstad.
Jag fick pris av en Mekonomen verkstad på service av en BMW X5 och de låg på nästan halva priset av märkesverkstaden. Men när jag granskade det mer noggrant så visade det sig att servicepunkterna inte var lika många.
Man bör nog vara extra uppmärksam på det när man jämför priser så att man inte jämför äpplen och päron ...
I just denna fråga finns det en dom som prejudikat. http://www.bilsweden.se/fordon/servicemarknad/marknadsdomstolen-20130502 Det Markus Larsson skriver är alltså farligt nära ett gränsland. Mig veterligen har varken MECA eller Mekonomen access till bilmärkenas mjukvarudatabas, gått någon utbildning eller köpt verktyg från importörerna. Med det sagt innebär det inte att de är utan tillgång. De har full rätt enligt EU lagstiftningen att anskaffa sig detta vilket kan tolkas som att de har tillgång, men inte tillgängligt. OK ordvrängeri..
Mjukvaruuppdateringarna är värsta inlåsningen för ägaren, ska man dra det till sin spets så kan man ju med fog påstå att om dessa behövs så är det ju för att den mjukvaran som sitter i bilen är ett fel (likt om exempelvis en växellåda är felkonstruerad, ja då får den bytas som ett garantiåtagande). Men när det gäller mjukvara nej då gäller andra regler.
Vad händer med en bil som körs utan att "uppdatera mjukvaran" JO INGENTING
Det här är ett trams som införts efter det att dagisreglerna om att bara garantin gäller om bilen servats på auktoriserad firma äntligen upphört - Ja då har detta med "mjukvaruuppdatering" helt plötsligt införts - Vem fan uppdaterade sina bilar för fem år sedan.
Enda updaten som kan behövas är nya GPS-kartor och liknande (och detta är sannerligen nogot som de auktoriserade firmorna tar bra betalt för, upp till 4000 kr för vissa märken)
Klart folk blir förbannade när de betalt 25-30 tusen för sin inbyggda Navi när man kan köpa en portabel för under 1000 spänn med livstids GRATIS uppdateringar från siba/onoff.
varför uppdatera windows eller flash
player?
är bilen seg vid kall väderlek- mjukvarauppdatering.
kör man bilen eko style o katten är kall så tänds motorlampa -mjukvarauppdatering.
automatlåda blir aldrig lika varm som på bilar i sydeuropa och vill ej växla som det ska -uppdatering
luften som är kall o fuktig+högttryck kan ge i samband med tung släppkärra högre laddtryck-motorlampa tänds+nödläge! vad gör man ? uppdaterar.
högre effekt uttag samt avgasemmisioner kräver mer mjukvara mer övervakning.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil som inte har fullstämplad servicebok från märkesverkstaden, det finns så mycket mervärde i detta exempelvis goodwill...... Dessutom säger det ganska mycket om ägaren, är man snål vid verkstadsvalet så har man nog snålat med allt annat underhåll av bilen också....
Simon no1 @ Nu är det ju lika dålig service oavsett märkesverkstad eller inte. Jag har aldrig och kommer aldrig att lämna bilen till en verkstad utan att vara med och kolla vad som görs och hur. I annat fall är det bättre att göra det själv.
Min son har lämnat bilen på auktoriserad verkstad en gång utan att vara med (första och troligen den sista gången) det blev riktigt fel både vad gäller kostnad och utförande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.