Nästa artikel
Skräckmanualen som tar nästan tolv timmar att läsa
Nyheter

Skräckmanualen som tar nästan tolv timmar att läsa

Publicerad 16 oktober 2020
Bilarnas instruktionsböcker bara sväller. Manualen till Audi A3 är lika lång som en Harry Potter-bok.

Moderna bilar innehåller betydligt mer teknik än för bara några år sedan. Den snabba utvecklingstakten gäller inte bara för bilens finesser utan också för instruktionsböckernas tjocklek.

Det är långt ifrån alla bilägare som någonsin läser intruktionsboken till bilen, men de som trots allt gör det får allt fler sidor att ta sig igenom. En undersökning från Bristol Street Motors visar till exempel att manualen till nya Audi A3 tar nästan tolv timmar att läsa.

Det är nästan fyra gånger så lång tid som instruktionsboken till Fiat 500, och Audiföraren får en instruktionsbok som innehåller lika många ord som boken Harry Potter och halvblodsprinsen.

Enligt undersökningen är det bara 4 av 10 bilister som läser något avsnitt i manualen. Det är vanligare att titta på Youtube, söka på nätet eller fråga vänner eller familj. Men 3 av 10 som deltog i undersökningen påstår sig faktiskt läsa hela instruktionsboken.

Du kan se hur lång tid det tar att läsa instruktionsböckerna i grafiken här intill, inklusive en jämförelse med populära skönlitterära böcker.

Vi Bilägare har tidigare granskat instruktionsböckerna till 25 olika märken och resultatet blev nedslående. Bara elva fick godkänt och mer än hälften blev därmed underkända.

Läs också: Bilmanualen – En rörig räddare i nöden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-16 07:33
Raphael

Jag tror att man ska se manualer som uppslagsböcker. När jag var yngre läste jag från pärm till pärm, men det går ju inte längre. Jag har två manualer till min Captur. Den tunnaste gäller själva bilen. Den tjockaste är - vilket speglar vårt moderna tidevarv - manualen som bara handlar om multimediasystemet.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-16 08:38
Pi

Problemet med dagens manualer är nog främst att dom skall täcka alla utrustnings-varianter som finns av aktuell bilmodell. Den dag vi får elektroniska, "intelligenta manualer" som är anpassade till den bil som köparen kör så kanske flera skulle kolla - men det är svårt att säga. Men hursomhelst så borde detta kunna göras idag om tillverkarna bara ansträngde sig. Kanske inte i tryckt form men i elektronisk form.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-16 09:53
Raphael

Citroën har sina handböcker/manualer tillgängliga i MyCitroën-app:en sedan flera år tillbaks.
Inte bara ren text, utan även grafik och rutor att klicka på för mer förklingar osv.
Där kan man även läsa handböcker/manualer för andra Citroën än just den man äger. Bara att lägga till bilmodellen.

Renault däremot har inte handböckerna tillgängliga i MyRenault-app:en. Det finns guider på internet. Jag har kollat dem. :) Här är till min bil:
https://se.e-guide.renault.com/sve/Captur-2/Lat-tekniken-i-bilen-hjalpa-dig

#4 • Uppdaterat: 2020-10-16 10:10
Styggavargen

Så det är en Citroën man skall köpa? Jag är lite intresserad av e-C4...

#5 • Uppdaterat: 2020-10-16 11:27
bgl

Det blir inte enklare att förstå med "googletranslate"-översättningar från originalspråk!

#6 • Uppdaterat: 2020-10-16 12:26
Rikard

Ford har ingen bok alls, men man kan få en gratis om man vill.
Finns annars på nätet.
BMW har sen länge flera mindre böcker, tex har radio/media en egen bok, vilket gör den vanliga boken betydligt tunnare.
Gissar o hoppas att allt finns i bilen framöver, så pappersboken kan läggas ner helt.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-16 13:42
JohanWong

En gång i forntiden,1991 kom Chevan med manual på kassettband, samt billigt stencilat häfte på dålig svenska och en liten flimsig bok på engelska. Kanske en podcast man kan lyssna på o lära sig om nya bilen medan man kör är en bra idé?

#8 • Uppdaterat: 2020-10-16 13:49
N-iklas

.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-16 13:49
N-iklas

mm, tre VW Audi bland de 9 mest svårlästa, 4 Opel bland de 9 mest lättlästa.
Vilket bilmärke som har den mest lättlästa instruktionsboken.
Dessutom omges Opelmodellerna av små enkla småbilar som vanligtvis alltid av den orsaken har enklare instruktionsböcker, Zafira, Astra, Insignia tillhör en annan storleksklass.

Opel har haft en app för instruktionsboken i mobiltelefonen som fungerat så att man tagit ett kort på det man vill veta något om och så har den informationen i instruktionsboken kommit upp på skärmen.
https://www.youtube.com/watch?v=aI8etboUFU8
Nu med PSA övertagandet är det knappast troligt den finns kvar.

Det behövs ingen app för att få tillgång till alla instruktionsböcker, de finns för nedladdning på PDF som sedan kan läsas genom att man går till registret eller innehållsförteckningen och klickar på sidnumret för det man vill veta så kommer det upp, (fast sedan PSA övertagandet av generalagenten är uppdateringen med instruktionsböcker på nya modeller på svenska trög och eftersatt) en funktion många har, Canon har samma för sina kameror, men lika många har inte denna enkla funktion - vissa finns det överhuvudtaget inte möjlighet att få tillgång till på officiellt vis om man inte äger en bil själv.

Till VW kan man inte få tillgång till någon instruktionsbok på officiellt sätt utan en 17 siffrig VIN kod, nästan så man undrar vad de försöker dölja för den som ännu inte köpt en av dessa bilar, lite skumt ser det ju ut att man vill utestänga och förhindra information att sippra ut till de som inte tillhör VW brödraskapet.
(För vissa är detta naturligtvis extremt provocerande, svårt att undvika, tål man inte fakta är det inte mycket att göra.)

#a • Uppdaterat: 2020-10-16 22:23
keoh

Varför gör man inte som Apple och skippar handboken helt?
Ska man lära sig nåt så får man kolla in YouTube klipp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.