Även om alla stora biltillverkare just nu storsatsar för att försöka få fram eldrivna modeller så snabbt som möjligt är det många som hoppas på så kallade syntetiska bränslen som framställs av biomassa.
Audi är en av de ivrigaste förespråkarna av syntetiska bränslen, eller ”e-bensin” och ”e-diesel” som Audi själva benämner dem. Även Mazda och McLaren har tittat närmare på den här bränsletypen.
Med hjälp av syntetiska bränslen kan dagens bilar med förbränningsmotorer köras vidare utan att behöva anpassas särskilt och det skulle passa alla som inte kan eller vill byta till en laddbar bil.
Men det är ingen vettig väg framåt, anser Mercedes utvecklingschef Markus Schäfer. Att framställa syntetiska bränslen är ineffektivt jämfört med att ladda en elbil och det är effektivare att förse en elbil med en viss mängd energi än att använda samma energimängd för att framställa syntetiska bränslen.
– Vi har tagit ett klart beslut om att eldrift kommer först. När vi utvecklar nya plattformar tänker vi eldrift först. Vi måste hålla koll på regelverk och kundbeteenden, men det är vår huvudväg framåt, säger han i en intervju med Autocar.
Om syntetiska bränslen trots allt blir verklighet tror Markus Schäfer att det finns andra branscher som skulle ha större nytta av dem.
– De första kunderna skulle förmodligen bli flygindustrin. Långt, långt senare kommer det till bilindustrin – jag ser det inte inom de närmaste tio åren, säger han.
Även om det varit tyst om Audis e-bränslen under en tid verkar VW-koncernen inte ha bytt åsikt i frågan. Syntetiska bränslen kan spela en viktig roll framöver, enligt Matthias Rabe, teknikchef på Volkswagen.
– Förbränningsmotrer kommer ha en längre framtid än många tror. Vi tar våra koldioxidkrav på allvar och vill vara en förebild när det gäller koldioxidutsläpp, men det betyder inte att vi kommer exkludera förbränningsmotorn, har han sagt i en tidigare intervju.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Etanol och HVO kan också gå.
Tyskar har en tendens att uttala sig som om Tyskland är det enda landet i världen, och i det fallet kan nog sägas att det finns ett visst fog för resonemanget från Daimler-Benz. Men för många länder, speciellt i Norden, där det finns mycket skog och där elen är huvudsakligen fossilfri ser saken annorlunda ut. Av miljöskäl byggs nu åter stora trähus i enorm omfattning, och det ökade uttaget av skog gör att vi får ett överskott av spill som lämpligen kan användas att tillverka syntetbränslen av. Sverige MÅSTE öka sitt uttag ur skogen - 2017 var tillväxten 120 miljoner kubikmeter men uttaget bara 94, så om inte hela landet skall bli förskogat måste vi använda skogen mer. Kombinationen träbyggande och syntetbränslen är en miljömässigt oslagbar kombination. Då kan gamla Volvos fortsätta rulla utan att förorsaka annat än minimala mängder koldioxid. El-Mersan, däremot, har förorsakat 15 ton koldioxidutsläpp redan innan den rullat en meter...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.