Nästa artikel
E-bränsle kan släppa ut mer än vanlig bensin
Nyheter

E-bränsle kan släppa ut mer än vanlig bensin

Publicerad 9 december 2021 (uppdaterad 26 april 2023)
Flera bilmärken storsatsar på syntetiska bränslen. Men enligt ett nytt test är de kanske inte den räddning för miljön som många tror.

I flera år har biltillverkarna tittat närmare på syntetiska bränslen, eller så kallade e-bränslen, som kan användas i vanliga förbränningsmotorer. Tanken är att kapa utsläppen utan att bilköpare ska behöva byta till en elbil. Mazda, Audi och Porsche är några av biltillverkarna som tror på e-bränslen.

Men även om syntetiska bränslen kan sänka utsläppen av koldioxid finns flera utmaningar kvar – till exempel att framställa bränslet i tillräckligt stor mängd och att pressa ned kostnaden.

Nu visar det sig också att e-bränslen kanske inte är den räddare i nöden som biltillverkarna verkar tro, åtminstone inte enligt en ny rapport från organisationen Transport & Environment.

Även om utsläppen av koldixoxid sänks innebär inte e-bränslen någon minskning av giftiga kväveoxider (NOx) som kan orsaka cancer, astma och luftvägsproblem.



Enligt T&E:s tester som utförts av organisationen IFP Energies Nouvelles blir utsläppen av kväveoxider i WLTP-körcykeln lika höga om bilen körs på e-bränsle jämfört med vanlig E10-bensin från macken. I verklig trafik kan e-bränslen i själva verket prestera sämre än vanlig bensin. Dessutom nästan tredubblades utsläppen ev kolmonoxid med e-bränsle i tanken och utsläppen av ammoniak blev i vissa fall dubbelt så höga.

Däremot minskar partikelutsläppen, men en motor som körs på e-bränsle släpper enligt rapporten ändå ut mer än två miljarder partiklar för varje körd kilometer.

– Så länge bränsle förbränns i motorer kommer den giftiga luften vara kvar i våra städer, säger Julia Poliscanova, chef för mobilitetsenheten på T&E.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 9 december 2021 Alltså, man testar en…
  • 9 december 2021 Men det här behöver man ju…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.