General Motors har ingått ett avtal med Koenigsegg om en försäljning av Saab. Det bekräftar GM på tisdagsmorgonen.
DISKUTERA: Då var avtalet påskrivet. Saab går in i en ny era, Vad innebär detta för det svenska bilmärket?
DISKUTERA: Då var avtalet påskrivet. Saab går in i en ny era, Vad innebär detta för det svenska bilmärket?
- Det här kontraktet är ett viktigt steg för att fortsätta vägen mot en slutlig överenskommelse, säger Carl-Peter Forster, vd för GM Europa.
I ett pressmeddelande bekräftar General Motors försäljningen av Saab Automobile till Koenigsegg Group. GM säljer 100 procent av aktierna i Saab till Koenigsegg Group - och affären kommer att slutföras under de närmaste månaderna.
General Motors och Saab kommer att fortsätta dela teknologi och service under en fastställd period. Detta samarbete ska ske med hjälp av licenser och serviceavtal.
Nu ska affären slutföras. Bland annat måste Saab få tillgång till lån från den Europeiska utvecklingsbanken, EIB.
- Vi kommer att fortsätta jobba med alla berörda parter för att färdigställa avtalet, vilket kan ta några månader. Avtalet är viktigt för att Saab ska få lånet från EIB, och lånegarantier av svenska regeringen, säger Carl-Peter Forster
I ett pressmeddelande bekräftar General Motors försäljningen av Saab Automobile till Koenigsegg Group. GM säljer 100 procent av aktierna i Saab till Koenigsegg Group - och affären kommer att slutföras under de närmaste månaderna.
General Motors och Saab kommer att fortsätta dela teknologi och service under en fastställd period. Detta samarbete ska ske med hjälp av licenser och serviceavtal.
Nu ska affären slutföras. Bland annat måste Saab få tillgång till lån från den Europeiska utvecklingsbanken, EIB.
- Vi kommer att fortsätta jobba med alla berörda parter för att färdigställa avtalet, vilket kan ta några månader. Avtalet är viktigt för att Saab ska få lånet från EIB, och lånegarantier av svenska regeringen, säger Carl-Peter Forster
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inget om att det saknas 3 miljarder?
Vem står för dessa?
Hur mycket pengar skjuter köparna in?
Det känns fortfarande som en osäker affär. Önskar SAAB all lycka, men det ser inte bra ut.
Grattis Sverige!
Att Koenigsegg tar över är det absolut bästa som kan hända. Koenigsegg har både tillgång till den kompetens och den kultur som krävs för att ta fram nästa generation bilar. Alla kan bli vinnare med den här överenskommelsen!
Det här innebär att Saab blir ett litet märke, typ Porsche, med 50 -75 tusen bilar per år och framförallt dyra, dvs 97 % av befolkningen kommer aldrig att kunna äga en ´SaaB mera. Och de överlever max 2 år då affären vilar på en minst sagt bräcklig grund.
Törs man gratulera arbetarna vid Saabfabriken, eller inges de falska förhoppningar? Hoppas inte det, men Saab kommer aldrig att bli en sk. varmansbil längre, när de kommer att vända sig till en ekonomiskt starka köpare.
Det fattas fortfarande ca 3 miljarder för att kunna gå vidare med det som finns. Till detta kommmer utvecklingskostnader för en ny bil, (9-3) eller (9-1), vars utvecklingsarbete ännu ej påbörjats.
Det är onekligen en svår sits, och frågan är om vi skattebetalare ska riskera mer än de garantiåtaganden man gjort under rekonstruktionen. Jag tror inte att de som inte kan köpa en bil i denna prisklass, vill skjuta till skattepengar till denna lyxbil. De vill nog hellre se en mindre bil i ett prisläge som tilltalar de flesta, alltså prisläge 150000kr -200.000:-
Det kommer att bli otroligt tufft för Saab att överleva. Det stora problemet som jag ser det är att Saab har ett enormt image problem. Ute i stora världen är Saab ett slags icke-märke som i stort sett inga bilköpare tänker på. Förutom i skandinavien och Storbritannien är Saabs försäljning en totalflopp. Det krävs enorma resurser i marknadsföring för att ändra på det. Det kommer också att ta många års hårt arbete. Jag tror inte Koenigsegg & Co har de resurserna som krävs.
Maud mfl sa att Koenigsegg var bästa köparen för SAAB. Nu är det upp till bevis.
Maud pratade skit om SAAB tidigare i år. Nu fungerar statsekreteraren som minister och Maud är helt tyst. Det är nog bättre så.
GRATTIS!
Jag välsignar föreningen mellan SAAB och koenigsegg och vill att de vidareutvecklar SAAB och att vi konsumenter går till SAAB butiken och köper oss en SAAB av valfri modell. Nu!
Detta kan bli riktigt bra. Men vi ska nog glömma Saab som ett överkomligt köp för Svenssons.
Nu ska här byggas varumärke! Den som har flygcert och riktigt råd köper ett JAS-plan. Har man massor av pengar och håller sig på marken blir det Königsegg. Är man mer jordnära, men ändå beredd att betala en slant för sin image, väljer man en Saab.
Flygplanet och Königsegg är onåbara för nästan alla. Men man får del av glansen genom en Saab. Dags att positionera varumärket tydligt. Tar väl 3-10 år.
Grattis Sverige! Hoppas vi nu bara kan rädda Volvo från att säljas till Kina.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.