Koenigsegg Group har tidigare saknat 3 miljarder kronor för att kunna genomföra förvärvet av Saab. Men nu ska finansieringen vara klar - och en uppgörelse kan presenteras nästa vecka.
- Koenigsegg Group behöver inte längre något extralån från svenska staten utan klarar finansieringen med hjälp av GM och nya investerare, säger Dagens Industris källa.
Det är Dagens Industri som rapporterar om att Koenigsegg Group har rott ihop finansieringen för att kunna genomföra köpet av Saab. Enligt DI, som hänvisar till en källa med insyn i förhandlingarna, kan en uppgörelse presenteras i nästa vecka.
Enligt samma källa är det General Motors och en grupp investerare som tillsammans bidrar med de 3 miljarder kronor som tidigare saknats. Dessa pengar ska dessutom stärka Koenigsegg Groups möjligheter för att få en statlig garanti så att bolaget kan få ett miljardlån från Europeiska Investeringsbanken, EIB.
Det är Dagens Industri som rapporterar om att Koenigsegg Group har rott ihop finansieringen för att kunna genomföra köpet av Saab. Enligt DI, som hänvisar till en källa med insyn i förhandlingarna, kan en uppgörelse presenteras i nästa vecka.
Enligt samma källa är det General Motors och en grupp investerare som tillsammans bidrar med de 3 miljarder kronor som tidigare saknats. Dessa pengar ska dessutom stärka Koenigsegg Groups möjligheter för att få en statlig garanti så att bolaget kan få ett miljardlån från Europeiska Investeringsbanken, EIB.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det meningen att GM ska behålla andelar i Saab? Är det lika med Saab som med Opel, att man inte vill släppa greppet helt?
En fundering finns kvar, den att GM behöver pengar själva för att undvika konkurs, för konkurshotet är ju inte över på långa vägar för GM.
Dessutom finns det andra aspekter, nämligen att USA inte tillåter GM att satsa amerikanska pengar som redan finns i GM USA. Däremot är det möjligt att sälja av andra länders GM investeringar för att sätta in på andra GM marknader, som är fallet med Opel. Är det månne så tänkt hos GM även i fallet Saab
PG, get a life!
PG
Du kanske är inne på rätt spår.
GM kanske inte har råd att göra sig av med varken Opel eller Saab.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 621506.ece
Ingen kan säga vem som har vunnit förens krutröken har skingrats över slagfältet!! Hoppas för min egen del att Saab överlever och går stärkta ur striden.
Fullständigt novis om affärsvärlden och ser med stora frågande ögon på många stora sammanslagningar, övertagande och uppköp ....
Men finner det synnerligen spännande att lilla Köenigsegg, som så ofta brummar förbi mitt hus med sina provkörningar .. är just det företaget som ev ska rädda SAAB.
Jag har aldrig ägt en SAAB, varemot jag nog servat och reparerat några tjogtal på 80 talet (var bilmek då).
Jag hoppas att köpet kan leda till en Svensk kvalitétsbil som inte följer strömmen utan lyfter sej långt uppöver dagens bull-standard.
En Koenigsegg lär jag aldrig få köra ... men kanske en ny SAAB med återfunnen sportbilskänsla, riktig motor och galvat kaross ...
Vart tog konceptet "Sonet" vägen?
Är mina förhoppningar en ren utopi ?
Jag tycker att "LO och Metall" skall gå in med
stödpengar till SAABaffären, de största kritikerna
till regeringen för att den inte satsar pengar
i SAAB.
Ja Roland!
Då tycker jag att svenska staten skall kräva alla våra pengarna tillbaka som svenska banker har slösat bort utan samvete. Och sedan skall även den Estniska staten kräva att de får tillbaka alla pengar som svenska banker har varit med om att råna dem på!
Och en sak till.
HEJA SAAB!!
I dag blev det ju offentliggjort att en annan biltillverkare är med och finansierar.
Vilken då?
Säkert inte en rysk eller kinesisk, det går nog inte GM med på, de är säkert med och bestämmer fortfarande.
För det första vill Jag påpeka att Jag inte är motståndare till att SAAB överlever, gillar SAAB
har ägt flera modeller, och älskar SAAB, men Man
skall inte blanda ihop "äpplen och päron", bankelendet är något helt annat, som också måste tas itu med, men det tycks vara något på
gång, det börjar med bonusarna som har funnits
under många år tidigare.
Kan man tro på det som står i Dagens Industri?
DI skriver att det sannolikt rör sig om SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation. Detta är ett bolag som Saabs nuvarande ägare GM har samarbetat med och därför inte behöver oroa sig för när det gäller teknologiöverföring, enligt DI.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.