Varför gick Saab i konkurs? Den frågan ska SVT:s program för undersökande journalistik, Uppdrag Granskning, undersöka.
Onsdagen den 31 oktober sänder Uppdrag granskning ett två timmar långt program om vad som ledde till Saabs konkurs, enligt entusiastsajten Saabsunited.
Programmet ska, uppger Saabsunited, avhandla regeringens roll i de oräkneliga turerna kring tidigare ägaren General Motors och investeringsbanken EIB samt utreda hur vd Victor Muller handskades med biltillverkarens finanser.
Diskutera: Vilka frågor kring Saab tycker du inte har besvarats?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saab gick i konkurs därför att man sålde på tok för få bilar. Så enkelt är det. Det behövs ingen undersökning.
Något vi väl aldrig lär få svar på är hur mycket av Saab:s ofta innovativa konstruktioner som övergick till och dödades av GM.
Och hur pengar överförts via interna transaktioner.
Anledningen är väldigt enkel!
1: Saab tillverkade för dyra bilar, ofta med bristande kvalitet!
2: Detta ledde till att GM köpte SAAB.
Gm (som även äger opel) sa till saab att
A: Vi ger er en plattform att bygga era bilar på Och pekade på Delta (II) plattformen (Samma som opel & dagens Chevrolet Cruze/Malibu) byggs på,
GM sa: Ni får ändra max XX% av komponenterna (låt oss säga 15%) Och ni måste se till att tillverkningspriset för varje bil inte överstiger YYYY pengar!
Saab (Som alltid varit amatörmässiga) trodde som vanligt att de kunde göra precis som de ville, och ändrade på typ dubbelt så många komponenter som GM sagt att de fick!
Med den självklara slutsatsen att varje bil var långt mycket dyrare att tillverka än vad SAABs ägare sa var acceptabelt.
SAAB gick därmed FORTFARANDE med förlust..
När detta upprepats flera gånger så säger SAABs ägare GM att:
"Nu får det vara NOG! Vi skjuter inte till med mer pengar! Ni har haft fler än tillräckligt med chanser att reparera era skador och anpassa er till marknaden och dess krav, Ni har ALLTID gjort tvärtom mot vad vi som ÄGARE krävt! Nu får ni klara er själva! (om ni kan)"
Och inkompetenta som SAAB var, lyckades de inte klara sig själva!
SAAB grävde sin egen grav.. Länge och medvetet!
SAAB hade chansen, men tog den inte utan shabblade bort allt de hade!
Staten gjorde RÄTT som inte stöttade saabs eviga nergång!
Som saab drevs hade staten kunnat skjuta till miljarder varje år i decennier framöver utan att saab någonsin hade gått med vinst! Det var precis det GM provade! Och ni vet hur det gick!)
Trams!
Du vet ingenting och är full av fördomar.
Ta och nyktra till innan du skriver..
"Varför gick SAAB i konkurs"?
Det är en komplex fråga - med ett ännu mer komplext svar.
Det kan vara bra att tänka på:
-sedan GM köpte in sig i - och senare köpte hela SAAB - var det GM som tillsatte ledningen dvs styrde SAAB.
- alla bilar som blev av - och dom som inte blev av - beslutades och styrdes av GM - med av GM tillsatta tekniker.
-när GM sålde till Muller, blev man av med ett jätteproblem - det hade kostat GM ett antal miljarder att lägga ned .
- "Affärsplanen" som både Muller och Jan-Åke hänvisade till under lång tid var uppenbarligen inte "bra".
-det är uppenbarligen så att det hade underlättat för SAAB om GM låtit Youngman köpa. Det är, däremot, inte självklart att det var rimligt, sett ur GM:s synvinkel.
Den känsligaste frågan är: kunde regeringen stöttat på ett bättre sätt? Vi får väl en synpunkt i programmet.
Nisse Hult: Om nu GM gör allting rätt, hur kommer det sig att dom också gick i konkurs?
Alla som inte vet att kvalitet kostar pengar köper den billigaste bilen, för ni har väl inte råd med kvalitet. Mitt råd till er som bara klagar på att SAAB är för dyrt köper en bagagnad SAAB istället. Då får ni garanterat en bättre bil än om ni köper en ny av annat märke.
SAAB är 4 ggr bättre än en Amerikansk GM-bil, 2 ggr bättre än en Opel och lika bra eller bättre än mercedes, BMW och Audi
Jag vet för jag har provat nästan alla bilar på tjänsteresor och inget märke slår mina gamla SAAB´ar i fråga om kvalitet, säkerhet och komfort.
.
Hoppas att man som Tjalle skriver också tar upp hur lite ansvariga politiker gjorde för att stötta Saab och hur några särskilda, (t ex Maud O), direkt motarbetade en fortsatt överlevnad.
GM:s vanvård lär också belysas vilket är en bra påminnelse för presumtiva bilspekulanter att bojkotta den skit-koncernen.
Intressant också om man hittat något graverande på Müller...
Bra att Uppdrag Granskning gör detta. SVT är överlägset allt annat reklamfinansierat dravvel som bara fördummar oss.
Att Saab sålde för lite bilar för att bära upp hela den stora Saab kostymen är det nog ingen som motsäger men det har ju även varit lite konstiga turer i GM så Gm bar nog lite av skulden nu mot slutet
Tänkte påpeka för /Nisse Hult att världens största bilföretag, GM, kånkade med dunder och brak på grund av ren konservatism - motsatsen till Saab - och räddades av staten, vilket inte hände med Saab.
Men det behöver jag ju inte påpeka, för det har trasten och AL redan gjort.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.