Nästa artikel
Saab sänker takten i fabriken
Nyheter

Saab sänker takten i fabriken

Publicerad 14 januari 2011 (uppdaterad 17 januari 2011)
Saab bromsar produktionstakten med tio bilar per timme i Trollhättan. Men säljmålet på 80 000 bilar står fast.

Saab har sänkt farten i fabriken i Trollhättan, från 39 till 28 tillverkade bilar i timmen. Det rapporterar lokaltidningen TTELA.

Trots beskedet är försäljningsmålet för 2011 fortfarande 80 000 bilar. I fjol sålde Saab drygt 28 000 bilar, efter att den inledande prognosen reviderats ned från 60 000 till 30 000 bilar.

”Vi kommer att gå upp i takt”
Håkan Skött, ordförande för fackklubben IF Metall, menar att fabriken har anpassats för en väntad sämre efterfrågan under årets första månader.
 
– Jag är övertygad över att vi kommer att gå upp i takt igen och då kommer det innebära att det behövs fler anställda igen, säger han till TTELA.

Under december avslutade Saab anställningarna för ungefär 200 personer med visstidskontrakt. Håkan Skött tror att det kan bli aktuellt med 100 till 200 nya jobb när takten så småningom ska skruvas upp.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-14 12:20
Carl Ö (ej verifierad)

Gammal nyhet.

SAAB håller i sina pengar och genom de 50 miljarder GM satsat sedan tidigare i b la Trollhättan kan de gaffla ned/upp produktion tämligen snabbt. Alla modeller byggs på en lina, flexibiliteten gör många gröna av avund. Måleriet är i top noch klass.

januari månad är ingen rekord månad för någon tillverkare, fler gafflar ner i början av året för att sedan gaffla upp.

Säljet börjar att ta sig för SAAB - de är de väl värda!
Många ÅF kommer att börja sälja SAAB åter i bla Nordamerika, Asien och nya tillkommer i Sydamerika och Ryssland.

Tjänstebilssäljet tar fart igen kul!

http://di.se/Artiklar/2011/1/14/224603/Saab-allt-popularare-som-tjanstebil/

Smutskastningen av Antonov som var just smutsig och som gjorde att SAAB inte fick vara i allians med honom är nu passé. Antonov är sedan länge rentvådd och nu har även GM sent om sider släppt in honom i matchen. Tyvärr har SAAB tappat ett år som kunde vara förknippad uppbackning av en av världens rikaste affärsmän (nu mer "vit" än vad vi kan säga om flera finansmän i USA, Europa, Asien och Ryssland.

Sverige behöver sin automotive industri. Sverige kan inte enkom leva på RuT och RoT avdrag i en tvätta-skjortan-åt-varandra ekonomi.

Carl industrialist

SAAB och BMW fantast

#2 • Uppdaterat: 2011-01-14 12:34
789 (ej verifierad)

Carl Ö:
Det var en bra och intressant inlägg av dig. Tack! Jag hoppas och tror innerligt på att SAAB är på banan igen och jag önskar att än fler gör slag i saken och köper sig en ny SAAB igen inte minst mot bakgrund av att ränteläget är gynnsamt och att det därmed att billigt att finansiera sitt bilköp. Köp SAAB idag!

#3 • Uppdaterat: 2011-01-14 12:42
niran (ej verifierad)

Hur länge klarar man att producera för få bilar med förlust? När pengarna sinar, så står nya ägare på tröskeln. Jag tror att i framtiden så kommer SAAB att ägas av ryssarna eller kineserna.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-14 13:31
Anonymous (ej verifierad)

ganska infantilt att hävda att man ska köpa SAAB pga det gynnsamma ränteläget. Har man minsta insikt i ekonomi vet man att allt ska betalas tillbaka och att räntan enbart är en kostnad. Jag kan inte motivera ett SAABköp pga att det är mer än 100000:- mer än min logiska smärtgräns även om det är "billigt" att låna idag och jag utan problem skulle kunna få det lånet. Ingen kan väl ha missat att räntorna är på väg upp heller... Nej, vill du ha en SAAB och tycker du har råd så köp en. Men försök inte ge mig dåligt samvete för att jag gör min privata ekonomi en tjänst och handlar med mitt eget bästa som prio 1. "Nationella" känslor spelar faktiskt mindre roll. Om alla som vitt och brett skrävlade om att de minsann skulle stå först i kön och köpa en ny 9-5 om den bara byggdes verkligen gjort det, ja då skulle nog SAAB inte behöva dra ner...

#5 • Uppdaterat: 2011-01-14 13:45
Emme

Bra inlägg Carl Ö!

#6 • Uppdaterat: 2011-01-14 14:54
#1 Tysken (ej verifierad)

Det är väl dom som fanns som tänkbara köpare som redan köpt nya 9-5, men problemet var att ganska få skrek sig hesa men hördes som om de var väldigt många.
Trots att SAAB:s ledning påpekar att den låga försäljningen beror på att det finns för små lager av bilar i bl.a USA , samtidigt lovar ledningen att försäljningen kommer att öka när lagren nu skall byggas upp.
Då kan de lärde börja fundera över ; Varför minskar man då produktionen när man har behov av större lager med färdig byggda bilar för att få fart på försäljningen??

#7 • Uppdaterat: 2011-01-14 15:38
Graem (ej verifierad)

Klokt "Anonymous". Dessutom är ju 9-5 så förbaskat ful.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-14 16:14
saabnisse

Ja Carl Ö har rätt i mycket här.

Och som Graem skriver att nya 9-5 är förbaskat ful är väl ändå en verkligt subjektiv bedömning.
Jag brukar undvika att bedöma utseende på bilar överhuvud taget med undantag för de asiatiska eftersom jag tycker att de flesta (inte alla) ser bedrövliga ut, men det är givetvis helt min uppfattning.

Jag tror på Saab och jag tror att deras produktion kan öka rejält när miljöversionen av 9-3 TTID kombi blir klar.
Jag tror också att 9-5 kombi kommer att öka försäljningen väsentligt.
I Sverige.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-14 17:03
@nders (ej verifierad)

Med tanke på vad SAAB´s eget folk säger att den billigaste bilen kostar en bit över 250.000:- och att det är ett problem, samtidigt som man redovisar att endast 10% av sålda bilar köpts av privatpersoner, har man ett jätteproblem!
Hur länge skall vi skattebetalare subventionera denna industri genom att statliga myndigheter (som Polis och Tull) köper in SAAB i parti och minut? Det finns flera lika bra bilar till lägre pris och det finns definitivt bättre bilar till priset av en SAAB!
Jag tycker absolut synd om arbetarna i Trollhättan om SAAB skulle gå omkull, men jag undrar hur länge man rimligen kan driva något med förlust? Skulle det mot förmodan bli någon vinst så går väl denna till Spyker´s lekstuga.
Enligt flera bilanalytiker är överlevnaden för SAAB max 2-3 år i nuvarande konstallation. Synd på så mycket "know how" vad gäller innovationer som rymdes (någon finns nog kvar) i detta företag en gång i tiden.
Måste tyvärr anse det vara helt rätt agerande av regeringen att inte gå in med reda pengar, men är skeptisk ang. kreditgarantierna staten gett. Kan bli dyrt för folket!

Realistisk - men inte SAAB-motståndare.

#a • Uppdaterat: 2011-01-14 17:13
Jarl S

Tyvärr, det ser mörkt ut. Blir nog inte mer än 25' bilar 2011.

http://www.dn.se/ekonomi/saabs-chanser-att-overleva-ar-mycket-sma

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.