Saabs framtid är allt mer oklar. I söndags framkom uppgifter om att Saab-förhandlingarna mellan General Motors och regeringen hade havererat. Men nu dementeras dessa uppgifter.
- Diskussionerna fortsätter, säger industriminister Maud Olofssons (C) pressekreterare Lisa Wärn till Reuters.
Det var SVT:s Rapport som rapporterade om att förhandlingarna om Saabs framtid mellan General Motors och den svenska regeringen hade havererat fullständigt.
Enligt Rapport skulle regeringen ha nekat General Motors de lånegarantier som GM kräver för att skjuta till pengar till ett fristående Saab-bolag.
Men nu dementeras dessa uppgifter, kort och koncist, av Maud Olofssons pressekreterare Lisa Wärn.
- Diskussionerna fortsätter, konstaterar Lisa Wärn.
Reinfeldt kylig
På tisdag kväll svensk tid väntas General Motors lämna in en delrapport om hur företaget ska omstruktureras. Därmed börjar tiden för en överenskommelse mellan GM och regeringen bli knapp - och det hela kan sluta med att Saab läggs ner.
Men statsminister Fredrik Reinfeldt slår fast att regeringen kommer agera med ett stort lugn.
- I dessa svåra tider finns det många som ropar på stöd. Här gäller det att hålla huvudet kallt, säger Fredrik Reinfeldt vid en debatt i SVT-programmet Agenda, och fortsätter:
- Det handlar om skattebetalarnas pengar.
Det var SVT:s Rapport som rapporterade om att förhandlingarna om Saabs framtid mellan General Motors och den svenska regeringen hade havererat fullständigt.
Enligt Rapport skulle regeringen ha nekat General Motors de lånegarantier som GM kräver för att skjuta till pengar till ett fristående Saab-bolag.
Men nu dementeras dessa uppgifter, kort och koncist, av Maud Olofssons pressekreterare Lisa Wärn.
- Diskussionerna fortsätter, konstaterar Lisa Wärn.
Reinfeldt kylig
På tisdag kväll svensk tid väntas General Motors lämna in en delrapport om hur företaget ska omstruktureras. Därmed börjar tiden för en överenskommelse mellan GM och regeringen bli knapp - och det hela kan sluta med att Saab läggs ner.
Men statsminister Fredrik Reinfeldt slår fast att regeringen kommer agera med ett stort lugn.
- I dessa svåra tider finns det många som ropar på stöd. Här gäller det att hålla huvudet kallt, säger Fredrik Reinfeldt vid en debatt i SVT-programmet Agenda, och fortsätter:
- Det handlar om skattebetalarnas pengar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En nedläggning av Saab är nog bara aktuell i samband med en eventuell konkurs av GM, men vad händer då med Opel/Vauxhall?
Tyska förbundsstaten lär nog inte tillåta en konkurs.
I dag är nog Opel så stora att de skulle kunna klara sig utan GM även om det har gått knackigt ett tag, men det har det ju gjort för alla tillverkare.
Men hur ska man hantera Saabs nya modeller som GM plöjt ner mer än 25 miljarder i ?
Blir det nya Opelmodeller ?
Tar Opel över resterna av Saab ?
Jag tror att det mesta är ett rävspel.
Men man vet aldrig
Man kan jämföra med när Karl Borgwards imperium försattes i konkurs 1961.
Det var en konkurs som innehöll många oklarheter och kanske oegentligheter.
Då försvann fyra bilmärken och den helt nya Isabella II som just skulle introduceras blev i stället ett år senare BMW 1500 som utvecklades till 1800.
LLoyds fina motor hamnade så småningom i Subaru som ju fortfarande har den i de flesta modellerna.
Saabnisse, intresseant det visste jag inte att Lloyds motor hamnade i Subaru. Vilken motor var det? Själv hoppas jag att Saab inte försvinner som märke nu när de äntligen har så mycket på gång. Har själv ägt flera modeller av Saab och varit mycket nöjd med dem.
LLoyd Arabella, som kom 1957 och var på 897cc.
Lloyd är historiskt intressant. Firman grundades 1906 och tillverkade i början endast elbilar.
Vad kan vi lära av historien??
Herr Borgward i Bremen gick i konkurs. Han var rik och han var tekniker. Bilarna sålde i små upplagor och hade höga utvecklingskostnader att fördela dessa på. Han imperium gick i konkurs och han betalade hela räkningen själv kontant, så påstås på museet i Bremen där några bilar finns. Nu producerar vi för många bilar som ingen vill ha. Det måste finnas en ägare med styrka för att föra ett bilmärke vidare. Vi kan ju inte ha en statlig ägare som med rabatt säljer bilar till svenskar. Östtyskland och Trabbi försvann för länge sedan.
Roland, det var inte riktigt så det gick till när Karl Borgward gick i kk.
Han hade dragit på sig stora skulder under utvecklingen av "Der Grosse Borgward", 2500 med dess luftfjädring samt utvecklingskostnaderna för ersättaren till Isabella.
Han behövde ett kraftigt lån men BMW och några fler såg ett kap och stoppade detta, sådant går alltid med rätta kontakter.
Praktiskt taget allt är rävspel i affärsvärlden och inom politiken.
Här härskar hederligheten med korslagda fingrar!
Det är rävspel vi ser nu också när det gäller SAAB.
Roland, jag glömde att påpeka att Borgwards bilar sålde ganska bra, Isabella var en mycket populär (och rostkänslig) modell på 50-talet och LLoyd var ju en småbil som såldes i stora mängder.
2500 hann ju inte bli någon succe, men den tillverkades ju bara i tio månader.
Det vore verkligen synd om SAAB blev nerlagt. Jag har själv en SAAB 9-3 som jag är jättenöjd med. SAAB säljer för dåligt och det är för lång tid tills ersättaren 9-5 kommer i produktion och då hos Opel. Ingen vågar idag köpa en SAAB. Den enda räddningen är kanske om GM även gör sig av med Opel och om regeringen då kan övertyga Tyskarna om att Opel och SAAB kan vara två bilmärken men med samma modeller i stort. SAAB är för integrerad i GM för att kunna säljas eller bli ett självständigt märke. Förmodligen finns inte SAAB som bilmärke vid årets slut, tyvärr.
Saabnisse. Jag har sett bilen han höll på att utveckla. Du bekräftar att den kostade mycket pengar. Han sålde inte särskilt många bilar vilket inte Saab gör heller med påföljande dåliga lönsamhet. Det är synd om Saab som således är så missförstådd av marknaden. Kunderna borde stå i kö som spön i backen för att köpa bilarna. Vilka konspirationer lutar vi oss mot här?
Roland, det hör ju inte riktigt hemma här, men du har fel när du tror att Borgward inte sålde många bilar.
Och det är inte så säkert att SAAB inte kan sälja bilar med vinst.
Vi vet inte hur de har styrts av GM och hur pengarna har fördelats.
Gm är nära konkurs, de pengar de vill ha är det nog ingen som tror kommer att gå till att rädda SAAB
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.