Inför midsommarhelgen får de anställda i Trollhättan ett dystert besked. Moderbolaget Swedish Automobile, tidigare Spyker Cars, skriver i ett uttalande att junilönen inte kan betalas ut. Företaget saknar pengar.
Saab förhandlar nu med flera parter för att få fram kortsiktig finansiering så att produktionen kan återupptas, bland annat genom försäljning av företagets fabrikslokaler.
”Det finns dock inga garantier att dessa diskussioner kommer att lyckas eller att den nödvändiga finansieringen kommer att erhållas”, skriver man i pressmeddelandet.
Enligt uppgifter till nyhetsbyrån TT drabbas upp till 1 500 anställda.
Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?
Trollhättan, Sweden: Swedish Automobile N.V. (Swedish Automobile, formerly Spyker Cars N.V.) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile) will be unable to pay the wages to employees as it has not yet obtained the necessary short-term funding. Swedish Automobile and Saab Automobile are in discussions with various parties to obtain short-term funding, including via the sale and lease-back of the real estate of Saab that was announced previously, and with their financiers in connection with current financing arrangements. These discussions are ongoing. There can however be no assurance that these discussions will be successful or that the necessary funding will be obtained.
Saab Automobile has ongoing negotiations with suppliers in reaching agreement on the terms of payments in order to resume an orderly inflow of parts and components.
Swedish Automobile will update the market of any new developments.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vore obehagligt om den enda chansen för de anställda vore den statliga lönegarantin, men den kan bara betalas ut vid rekonstruktion av företaget eller vid KK.
Det får vi hoppas kan undvikas, ingen tjänar på en KK.
Men ska det undvikas gäller det att få fram pengar väldigt snabbt.
Kanske senast idag!
Mycket mycket tråkigt. Det hopp man ändå haft om deras överlevnad är väldigt litet nu och nu måste man trolla fram pengar på nått sätt. Tror att det rör sig om runt 100 miljoner för lönerna och stupar dom på det är det tragiskt.
I vilket annat bilproducerande land som helst hade staten gått in och garanterat lönekostnaden, men Borg lär inte lyfta ett finger.
Men varför ska vi skattebetalare hjälpa Saab att betala sina anställdas löner Rålle G när Saab fått många chanser att bevisa att man är ett lönsamt företag som klarar sig själva även i längden?
Ska staten gå in med pengar för att rädda Saab så är man ju tvungen att göra det gång på gång om nu inte Saab-lyckas bli lönsamma vilket ju inte gått något vidare hitills, och skulle Saab sen ändå inte överleva har staten ju pumpat in enorma pengar till ett stort svart hål utan några vinster i längden då man ändå står där med skägget i brevlådan.
@Hanzzon, så fungerar den statliga lönegarantin som ändå måste utbetalas vid en KK och för att undvika detta kanske det vore bättre att statliga ekonomer får titta på de ekonomiska förutsättningarna för en event, rekonstruktion vilket är avsevärt bättre än en KK.
Jag har alltid tillhört de som trott på Saab och fram för allt deras potential. Men i och med dagens besked så måste jag tillstå att jag ändrat mig.
Riktigt dåligt att komma med beskedet dagen innan midsommar också, speciellt som ledningen gett sken av att allt kommer att lösa sig.
Jag får vända mig till Simon No 1 och alla andra som jag diskuterat med den senaste tiden: ni hade rätt hela tiden.
Nu tror även jag att det nog är kört för Saab. Mycket tråkigt men jag kan inte se hur man kan få finansiärer att gå in med penngar.
Ja varför ska vi ha en tillverkningsindustri över huvud taget? Om övriga länder hade agerat lika passivt som Sverige hade det inte varit kvar många bilmärken idag. Nu stödde Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, USA m.fl. sin inhemska biltillverkning för att man insåg dess oerhörda betydelse.
Bilindustrin spelar inte under samma marknadsregler som annan industri, det är oumkullrunkeliga fakta. Men i Alliansens überkapitalistiska mönstersamhälle så lämnas branchen vind för våg. Resultatet: Volvo i händerna på Kina och Saab förmodligen snart borta. Men tack och lov har vi ju RUT-avdragen som vi kan leva på istället!
Rålle G.
Vad skickar man ut för signaler till företag om staten ska hjälpa till att betala ut löner? Typ: Missköt er gärna, skiter det sig hjälper vi till. Detta tänkande är inte samhällekonomiskt bra.
Dessutom, du jämför med utländsk bilindustri, hur är dessa storleksmässigt jämfört med SAAB. De har dessutom visat positiva resultat tidigare, SAAB är hopplöst fall i dagens läge. Volvo kinesiskt, javisst, men varför skrek inte folk när Ford köpte Volvo. Och vad säger att Volvo behöver ha en dålig ägare?
De sista gammel komunisterna kommer fram ur likkistorna och sprattlar när det talas om SAAB:s omöjliga ekonomiska läge och bärkraft som ett livsdugligt företag.
Då skall SAAB finansieras med skattemedel, hade SAAB visat att deras affärsplan varit trovärdig och sålt bilar då kunde det varit ett tänkbart alternativ..men nu ingen tillverkning , ingen vill ha deras bilar, ett kapitalunderskott som heter duga...tyvärr så är detta slutet...Tacka också att vi i sverige har en regering som inte slänger bort skattemedel på företag utan livskraft.
Däremot så skall vi hoppas att de anställda får det stöd de behöver för att komma vidare till nya arbete.
Ett mycket dystert besked för alla de trogna och hederliga arbetarna på SAAB.
De finner knappast någon tröst i att adel och borgare håvar in profiten som aldrig förr.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.