Sedanvarianten var först ut, nu följer kombimodellen.
– Lanseringen av 9-5 SportCombi är ett efterlängtat nästa steg i vår produktoffensiv, säger Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.
– Den tar oss tillbaka till premiumsegmentets kombiklass där vi varit framgångsrika på flera viktiga marknader med tidigare modeller.
Liksom sin föregångare får nya Saab 9-5 SportCombi ordentligt breda C-stolpar. Taklinjen är förstås förlängd för att omsluta lastutrymmet och baktill hittar vi den horisontella blåskimrande ljusrampen som vi lärt känna från sedanversionen och Saab 9-4X.
Vid takslutet, efter en spoiler, faller bakrutan framåt och sträcker sig på klassikt Saabmanér runt hörnen.
Lastar upp till 1 600 liter
Nya Saab 9-5 SportCombi får samma bensin-, diesel- och etanolmotorer som sedanvarianten och som tillval finns bland annat fyrhjulsdrift, adaptivt chassi, xenonstrålkastare och nyckellöst lås- och tändningssystem.
Men det mest intressanta för många är så klart bagageutrymmet.
Det bakre ryggstödet är delat enligt mallen 60/40 och kan fällas så att det upp emot två meter djupa lastgolvet blir näst intill plant. Väggarna är raka vilket skapar en öppen lastyta, utan besvärliga hörn. Flera fack, fyra lastkrokar och ett eluttag på tolv volt är standard.
Med nedfällt ryggstöd sväljer nya Saab 9-5 SportCombi 1 600 liter och med uppfällt baksäte blir volymen 527 liter. Det kan jämföras med Volvo V70 (2 042, 555), Volkswagen Passat (1 731, 603), Opel Insignia (1 530, 540), Toyota Avensis (1 609, 540), Skoda Superb (1 865, 633), BMW 5-serie Touring (1 670, 560) och Mercedes E-klass (1 950, 695).
Säljstart i april
Saab är måna om sitt arv från flygindustrin och påpekar att formgivningen av handtaget i golvet inspirerats från just flygplan. Golvet kan öppnas i flera steg och för de kunder som väljer en däckreparationssats istället för reservhjul finns här extra förvaringsutrymme.
Andra valbara finesser till bagageutrymmet är en lastuppdelare och en fjärrmanövrerad baklucka som kan programmeras till olika öppningsvinklar. Saab påpekar också att man ansträngt sig för att isolera det nya bakpartiet för att minimera vibrationer och buller.
Nya Saab 9-5 SportCombi börjar säljas i april och bilarna börjar levereras till kund i augusti. Modellen visas för första gången på bilsalongen i Genève i början av mars.
Inga priser är än så länge klara.
Läs mer om nya Saab 9-5 SportCombi i Saabs svenska pressmaterial.
Se högupplöst bild av nya Saab 9-5 SportCombi.
Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5 SportCombi?
Relaterade dokument
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ä N T L I G E N !!! :-) (Ett år för sent dock...)
Kal på sidan och överdrivet många detaljer bak. sportcombi låter inte fränt, blir bara löjligt.
SAAB 9-5 i kombiutförande ser faktiskt väldigt fräsch ut. Jag är väldigt positivt överraskad. Well done, SAAB!
Vad kommer den kosta? 10-15' extra brukar ju vara vanligt och då blir den riktigt dyr är jag rädd. Kanske faller man för frestelsen att "skicka med kombitillägget" men då har man ju redan sagt att man rear bort dom och då blir det svårt att kalla det premium när man måste pruta direkt på en ny bil. Blir nog jobbigt detta även om det ser helt ok ut.
Intressant att den rymmer 527/1600 liter i skuffen, medan Insignian rymmer 540/1530 liter, men har 1 dm kortare axelavstånd. Bilden ovan gör inte bilen riktigt rättvisa, jfr med denna "för-bild":
http://www.automotorsport.se/news/22131/saab-9-5-sportcombi--snart-är-den-här/
/Anders
Väldans trevlig bil, jag blir uppriktigt sagt sugen att köpa.
Den där tar stilpoängen från Volvo med råge.
Oerhört läcker!
Snyggaste kombin på marknaden.
Det är svårt att uttala sig efter att ha sett endast en bild, men helt oäven är den inte. Det är först nu som Saabs verkliga chans börjar. Det är nu det gäller!
Det är bara att hälsa Saab lycka till och hoppas på framgång.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.