Nästa artikel
Saab 9-3 Aero Sedan 2014 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Saab 9-3 Aero Sedan 2014 – rapport från provkörningen

Publicerad 24 februari 2014 (uppdaterad 4 december 2018)
Saab 9-3 är fortfarande en bra bil. Det säger Vi Bilägares testförare efter några mil bakom ratten i Nevs nytillverkade 9-3:a.

Fabriken i Trollhättan hade stått stilla i två och ett halvt år när nya ägaren Nevs återupptog tillverkningen av Saab 9-3 i slutet av förra året.

Nu är Vi Bilägares Calle Carlquist en av de första journalisterna som får köra 2014 års upplaga av 9-3:an, en modell som ursprungligen lanserades 2002.

– Jag är utanför Grästorp, på väg mot Lidköping, i Saabs hemtrakter och kör Nevs nya Saab 9-3. Just den här bilen är automatväxlad och den kostar 10 000 kronor utöver grundpriset som är 279 000 kronor, säger Calle Carlquist.

Vad är första intrycket?
– Det är en bil som har några år på nacken, men körupplevelsen är fullt modern, det är inget snack om den saken. Nevs har plockat delar från olika tidigare Saabar och pusslat ihop ett nytt chassi av gamla komponenter. Tanken är att bilen ska kännas sportig men ändå bekväm och det tycker jag att man har lyckats med.

Några andra nyheter?
– Den andra stora nyheten, förutom chassimodifieringen, är helt nya framstolar. De är konstruerade för att bättre skydda kvinnor mot whiplashskador. Bristfälligt skydd för kvinnor har många andra stolar fått kritik för, men de här stolarna ska vara bra även för dem. Dessutom är stolarna snygga.

Positiva första intryck med andra ord?
– Absolut, men man ska minnas att det saknas en del av den senaste tekniken, den har till exempel inte autobroms. Men det är en bra bil, den känns inte pensionsfärdig.

Om man beställer en 9-3:a, när levereras den?
– Om man beställer i dag får man bilen i slutet av april, säger Calle Carlquist.

Missa inte hela provkörningen av Saab 9-3 i Vi Bilägare nummer 4/2014 som utkommer 11 mars. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om nygamla Saab 9-3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-24 14:51
nisseste

Calle kan väl inte vara köpt av NEVS han brukar alltid vara objektiv.
Går det verkligen inte att modifiera elektroniken och få till ett autobromssystem.
Snopet för många kritiker att chassit har blivit så bra, det hade de väl inte väntat sig.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-24 14:57
Peeriks

Trist bara att det inte finns någon återförsäljare...

#3 • Uppdaterat: 2014-02-24 15:58
Simon no1

Stenåldersbil med gammal teknik, Calle verkar köpt...:)

#4 • Uppdaterat: 2014-02-24 16:49
Erik N

@Simon no1
Hellre en något gammal (beprövad, säker, med körglädje försedd) Saab som inte behöver återkallas varannan månad (som Toyota).
- Än en tråkig alldaglig Riskokare, (utan någon personlighet) från Japan. ;-)

@leifer
Tja, den finns ju bara med bensinmotor dessvärre (1.9 liters dieseln var ju snål)...

Bränsleförbrukning:
M6 / A6
Landsväg, liter/100 km
5,2 / 6,0
Blandad körning, liter/100 km
7,4 / 8,5

#5 • Uppdaterat: 2014-02-24 17:06
Dark Overlord

Min salige far var fantastisk på att hylla det märke han för tillfället behagade åka i. Varenda bil han köpte blev plötsligt världens bästa och snyggaste bil, detta blev extra komiskt när han köpte en Fiat Ritmo.

Lite så upplever jag numera att leifer beter sig. I år efter år körde han omkring i sin 940 och bränsleförbrukning var det minsta han brydde sig om. Under en period hade han t.o.m en signatur som sa att de som kör törstiga bilar har ett rent skattesamvete.

Sedan köper karln av oklar anledning en Prius och vips blir snubben en miljökämpe av stora mått. Nu är det bara och enbart bränsleförbrukning som räknas.

Men kom ihåg att en gång i tiden var Fiat Ritmo världens bästa och snyggaste bil, det har min far sagt. ;)

#6 • Uppdaterat: 2014-02-24 17:22
Raphael

Denna bil är en nytillverkad begagnad bil. :) Som begagnad är den helt ok, men som ny är modellen till åldern kommen och priset är för högt.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-24 17:31
Kallemedkniven

@Simon no1 Äh, var tyst om du inte vet något, du kör själv Toyota, behöver jag säga något mer?

#8 • Uppdaterat: 2014-02-24 17:31
Stefan Eriksson

Detta är en bil för SAAB entusiaster som inte behöver tänka ekonomiskt vid köp av bil. Vi andra väljer ett annat bilmärke som har bättre andrahandsvärde och bättre tillgång till reservdelar och service. Det finns många fina bilar i samma prisläge t ex Opel Insignia, Peugeot 508, Passat CC, Volvo S60

#9 • Uppdaterat: 2014-02-24 17:31
hultarn

Det är väl egentligen inget större fel på 9-3, men.. det är heller ingen större fördel med den. Den är ju över 10 år gammal numera, medan konkurrenterna har nyare versioner i samma klass med bättre urval av motorer och utrustning.

Därför är det tyvärr svårt att motivera priset.

#a • Uppdaterat: 2014-02-24 18:50
trasten

Herregud!! Den tillverkas i begränsad upplaga! Jag tror inte kunderna som köper dessa bilar gör det för att spara bensin!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.