Tjänstevikten för nya bilar har ökat med 200 kilo mellan 2015 och 2021, enligt siffror från Trafikanalys som Gröna Mobilister tagit del av. Förutom hårdare krav på krocksäkerhet spelar även suv-trenden och elektrifieringen in.
– När man ser stridsvagnsliknande fordon på uppfarten till radhus där pensionärspar bor förstår man att något gått alldeles snett, säger Gröna Mobilisters generalsekreterare Stefan Andersson.
Det är inte bara elbilar och laddhybrider som drar upp snittvikten med sina tunga batteripaket. Även vanliga bensin- och dieselbilar blir tyngre. En ny dieselbil väger 400 kilo mer i dag jämfört med för tio år sedan. Viktuppgången hos elbilar och laddhybrider är nästan lika stor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 16 december 2023 saabnisse - absolut att en…
- 16 december 2023 Pi skrev: Fast indirekt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.