Moderna bilar har nästan 50 procent lägre förbrukning jämfört med bilar av modellår 1975. Även koldioxidutsläppen har halverats, visar siffror för amerikanska bilar från miljömyndigheten EPA som Vi Bilägare tagit del av.
Siffrorna visar samtidigt att den genomsnittliga motoreffekten ökat från 139 till 247 hästkrafter i USA – en ökning med 78 procent.
Det är viktigt att tänka på att siffrorna alltså gäller amerikanska bilar som genom åren alltid varit starkare, törstigare och större än de bilar som sålts i Sverige. Alla siffror är definitiva utom för 2019 där siffrorna än så länge är preliminära. Siffrorna som gäller utsläpp baseras på dels officiella tester av EPA (som har en körcykel som är relativt verklighetsnära) och dels tester i verklig trafik.
Suvarna drar upp siffrorna
Koldioxidutsläppen var rekordhöga när mätningarna började 1975. Då låg utsläppen för personbilar och pickuper tillsammans på 423 gram per kilometer. 2019 var den siffran nere på 215 gram. För att sätta det i perspektiv är den siffran fortfarande mer än dubbelt så hög som EU:s kommande gränsvärde för biltillverkarna på 95 gram per kilometer.
Under 1970-talets oljekris infördes tuffare utsläppsregler i USA och det gjorde att fler köpare valde en mindre bil och att koldioxidutsläppen minskade. Men det var inte särskilt långvarigt. Under 1990-talet minskade utsläppen knappt alls, inte minst på grund av att suvarna dök upp och blev populära. De senaste åren har utsläppen börjat minska igen tack vare effektivare motorer.
Bantningskuren som uteblev
Bilarnas tjänstevikt sjönk kraftigt under 1980-talet i USA, återigen på grund av att fler valde mindre och snålare bilar. Men under suv-explosionen ökade tjänstevikten ordentligt. De senaste åren har tjänstevikten planat ut – den har knappt ökat eller minskat alls från 2004 till i dag, samtidigt som bilarna blivit större och fått mer säkerhetsutrustning.
Tjänstevikten ligger nu på samma nivå som 1975 i USA. Att bilarna skulle ha blivit tyngre är alltså en myt, åtminstone på den amerikanska bilmarknaden, men självklart skulle förbrukningen och utsläppen minska om fler köpare valde lättare bilar.
Den genomsnittliga tjänstevikten för nya bilar har ökat med en enda procent mellan 1975 och 2019. Den faktiska vikten för två jämförbara bilmodeller i samma storleksklass har dock ökat ordentligt mellan 1975 och 2019.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.