En Mercedes G500 har en tjänstevikt på 2 595 kg.
En ny svensk personbil väger i genomsnitt 156 kilo mer i dag än 2014. Men skyll inte på elbilarna – de är i genomsnitt lättare än dieselbrännarna.
Bilarna på de svenska vägarna blir allt tyngre. Enligt nya siffror från myndigheten Trafikanalys var genomsnittsvikten för en ny personbil i Sverige år 2020 1 744 kilo.
Viktökningen verkar också gå allt snabbare. Från 2008 till 2014 ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil med 40 kg, men mellan 2014 och 2020 var ökningen 156 kilo.
Viktökningen verkar också gå allt snabbare. Från 2008 till 2014 ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil med 40 kg, men mellan 2014 och 2020 var ökningen 156 kilo.
Eftersom elbilar och laddhybrider bär på tunga batterier ligger en del av förklaringen där – men faktum är att den genomsnittliga dieselbilen väger mer än den genomsnittliga elbilen. I stället är det de ständigt populära stadsjeeparna som drar upp snittvikten.
Organisationen Gröna Bilister, som varje år delar ut pris för Miljöbästa Bil, ser ett problem med detta. De menar att en onödigt tung bil inte är resurseffektiv, och därför sorterar de bort bilar som väger mer än två ton från nomineringarna till årets pris.
– En lätt bil har nästan alltid låg drivmedelsförbrukning. Men bilar med hög energieffektivitet kan ha låg resurseffektivitet. Jag tänker främst på onödigt tunga laddbara bilar, säger Per Östborn, projektledare för Miljöbästa Bil, i ett pressmeddelande.
– En lätt bil har nästan alltid låg drivmedelsförbrukning. Men bilar med hög energieffektivitet kan ha låg resurseffektivitet. Jag tänker främst på onödigt tunga laddbara bilar, säger Per Östborn, projektledare för Miljöbästa Bil, i ett pressmeddelande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.