Trafikverket har tagit fram en ny version av den så kallade nationella infrastrukturplanen för 2022 till 2033 och som bland annat styr hur vägarna utformas och byggs.
I rapporten som Trafikverket nu lämnar över till regeringen står att det statliga vägnätet ”under en längre tid gradvis försämrats”, något som även Vi Bilägare rapporterat om.
Anledningen är bland annat att vägarna uppnått sin livslängd, att trafikmängden ökar och att bilarna blir allt tyngre. Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar.
−Trots ökade medel är de inte tillräckliga för att vända den negativa tillståndsutvecklingen på vägnätet. Långsiktigt kommer det leda till ökande underhållskostnader, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.
I rapporten föreslås också två nya investeringar på väg. Det handlar om att mittseparera E14 mellan Blåberget och Matfors i Västernorrland för 381 miljoner kronor samt att bygga Förbifart Skellefteå för 1,4 miljarder med anledning av att trafiken vid den nya Northvoltfabriken kommer öka.
Trafikverket vill dessutom bygga Sveriges första permanenta elväg på sträckan Hallsberg–Örebro.
Kommentarer till artikeln (53)
- 14 januari 2022 Men att "Bilarna blir allt…
- 13 januari 2022 Jättebra John att du kollar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.