Elbilar kan ”återvinna” upp till 40 procent av den energi som går åt under körningen. Det visar ett nytt test gjort av tyska bilistorganisationen ADAC.
Tack vare elmotorns regenerering kan energi återföras till batteriet i nedförsbackar och när föraren släpper gaspedalen. Hur effektivt bilen kan regenerera energi beror på tjänstevikten, elmotorn och batteriet.
I testet kördes budgetelbilen Dacia Spring längs en sträcka i Alperna. Åt ena hållet, som mestadels bestod av uppförsbackar, blev förbrukningen 26,4 kWh/100 km. Men åt andra hållet blev förbrukningen –7,1 kWh/100 km.
BMW i7 som väger över 2,8 ton förbrukade hela 59,3 kWh/100 km åt ena hållet, men –26,3 åt andra.
Störst är ”sparpotentialen” i stadstrafik där ett tidigare test från organisationen Green NCAP visat att elbilar kan återvinna över 30 procent av energin som används.
Förbrukning i kWh/100 km.
Bilmodell | Uppförsbacke | Nedförsbacke |
Dacia Spring | 26,3 | -7,05 |
Tesla Model Y | 48,8 | -17,6 |
BMW i7 | 59,3 | -26,3 |
Källa: ADAC
Kommentarer till artikeln (26)
- 2024-03-19 17:17 Fast vad hjälper det när bl…
- 2024-03-19 16:47 Direktiven från myndigheter…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.