Bara drygt en femtedel av all bensin som tankas i bilar med förbränningsmotorer går till att faktiskt driva bilen framåt – resten försvinner i olika former av förluster. Det är ingen nyhet, men nu har mediekanalen Yale Climate Connections vid Yale School of the Environment i USA grävt lite djupare i hur det här med verkningsgrad fungerar och tagit fram pedagogisk grafik.
”Den dåliga nyheten är att förbränningsmotorer är fundamentalt ineffektiva”, skriver sajten i sin genomgång.
Forskarna har använt siffror från amerikanska myndigheter för att räkna ut hur mycket bränsle och pengar som försvinner i form av värme och andra förluster.
”Förbränningsmotorer är fundamentalt ineffektiva”
Mest energi försvinner i form av värme – mellan 68 och 72 procent. Fem procent går även till nedkylning av motorn och mekanisk friktion ”kostar” fyra procents verkningsgrad. Slutresultatet blir att verkningsgraden är mellan 16 och 25 procent, och åtminstone tre fjärdedelar av energin som tankas i bilen går därmed förlorad. Dieselbilar är något effektivare med en verkningsgrad på 30–40 procent.
En bensinbil som drar 7 l/100 km och ska köras 50 mil gör av med 35 liter bensin, vilket i skridande stund kostar 690 kronor. Men det är alltså bara mellan 110 och 170 kronor som används för att driva bilen framåt. Mellan 520 och 580 kronor ”kastas i sjön” i form av förluster.
I en elbil är läget ett helt annat. Där ligger verkningsgraden totalt sett på mellan 87 och 91 procent om batteripaketet är på 63 kWh. Men verkningsgraden kan ökas ytterligare med bilens bromskraftåtervinning, som tar tillvara energin som uppstår vid inbromsning.
För elbilen går omkring tio procent av energin förlorad på väg till laddaren, 18 procent förloras i drivlinan och upp till sju procent tappas för att kunna driva olika finesser i bilen, särskilt på vintern när mer energi går åt för att värma upp kupén.
Trots att tillverkningen av batteripaketet ”kostar” en del energieffektivitet totalt sett är verkningsgraden många gånger högre än för en vanlig förbränningsbil, och en av de viktigaste anledningarna är att elbilen inte behöver omvandla en energiform till en annan.
Kommentarer till artikeln (12)
- 16 augusti 2022 Dunderkommentatorn skrev:…
- 16 augusti 2022 Behöver jag vänta 20-30…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.