Tyska organisationen Adac har i flera omgångar testat förbrukningen och räckvidden på populära elbilsmodeller. Även om förbrukningstesterna görs vid olika tillfällen, i takt med att nya bilar lanseras, är testmetoderna standardiserade och siffrorna går enligt Adac därför att jämföra med varandra.
I den senaste omgången sticker Hyundai Ioniq 6 ut med testets hittills lägsta förbrukning – den är till och med snålare än konkurrenten Tesla Model 3.
Hyundai Ioniq 6 har en speciell design för att sänka luftmotståndet, och det visar att elbilar inte alltid behöver ett stort batteri för att få lång räckvidd. Förbrukningen hamnar på 15,5 kWh/100 km vilket ger en räckvidd på 55 mil.
Hyundai har även tidigare briljerat i förbrukningstester med förra generationen Ioniq Electric. Suven Hyundai Kona Electric och koncernsyskonet Kia e-Soul lyckas också bra i förbrukningstestet.
Det är också intressant att jämföra suvar med sina ”lågbyggda” syskon. Hyundai Ioniq 5 som är tyngre, högre och kantigare än Ioniq 6 drar 25 procent mer ström och har tolv mil kortare räckvidd.
Volvo XC40 är en av de törstigaste elbilarna i testet med en förbrukning som till och med är högre än för den större och tyngre Audi e-tron. Men Volvotestet gjordes innan modellen uppdaterades med effektivare drivlina, och den uppdaterade Volvo C40 är betydligt snålare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (44)
- 11 augusti 2023 Janne53 skrev: Många åsikter…
- 11 augusti 2023 Härligt Janne. Vore kul att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.