På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Vilket anser ni ger bäst ekonomi för en elbil: maximal regenerering eller ekokörning med mjukt gaspådrag och frirullning? Känns lite stressigt att köra långsammare än vad hastighetsbegränsningen tillåter för att spara på batteriet?
Joakim
Svar: Man ska hålla trafikens rytm eller ungefär tillåten hastighet om förhållandena tillåter det. Elbilar vinner oftast på att köras med så mycket frirullning (”coasting”) som systemet kan erbjuda. Det är åtminstone min erfarenhet efter att ha jämfört att köra med motorbroms gentemot att använda bilarnas Eco-läge som tillåter att de rullar nära på fritt.
Det gäller dock inte vid stadstrafik. Då kan läget för hög energiåtervinning vara bra om regenereringen inte redan sker när man använder bromsen. Och med känslighet kan man då oftast lätta lite på gaspedalen utan att minska hastigheten. Med planering, som att släppa gasen inför en trafiksignal, kan man tjäna energi i stället för att bromsa bort den. Visningen av ”energiläge” som finns i många bilar kan vara till god hjälp.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 3 maj 2023 Gaston skrev: Ja det är lite…
- 3 maj 2023 Fast kör man en Stellantis…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.