Polisen har ett nytt arbetssätt som inneburit att betydligt fler bilister som kör för fort blir av med körkortet, skriver SVT Nyheter.
Det handlar om att skippa block och penna för att skriva ut böter och istället använda modernare teknik i form av digitala ordningsböter som automatiskt rapporterar förare och registreringsnummer.
– Vi kan ta långt fler fortkörare på grund av att vi skippat block och penna, berättar Erling Andersson, verksamhetsutvecklare för trafiksäkerhetsfrågor, till SVT.
Läs också: Trafikpolisen ryter ifrån: Vi går på knäna
20 indragna körkort på 3 timmar
Under årets första sex månader fick 20 000 fler bilister böter än under samma period förra året. Erling Andersson poängterar dock att hastigheten generellt har minskat på vägarna beroende på att hastighetsgränserna sänkts.
En trafikpolis i Göteborg som SVT talat med berättar att 20 bilister blev av med körkortet under en tre timmar lång kontroll. Värst var en kvinna som körde 198 km/tim.
Coronapandemin har inneburit färre bilar på vägarna, och eventuellt kan det få vissa bilister att köra fortare.
– Vid glesare trafik ökar fortkörningen markant. Det handlar inte om de små fortkörningarna med 10–15 km/tim för fort. Det handlar om mycket höga hastigheter på 50–60 km/tim över tillåten gräns, säger polischef Anders Schääf, till P4 Göteborg.
Läs också: Kraftig ökning av återkallade körkort
”Väsentlig överträdelse”
Transportstyrelsen har tidigare i år bekräftat att antalet indragna körkort ökat. Under första halvåret drogs tio procent fler körkort in än under samma period förra året.
Den största ökningen sett till antal sker i återkallelsekategori 4, väsentlig överträdelse. Det vanligaste exemplet i denna kategori är fortkörning, men det kan också handla om att man inte stannat vid rödljus eller att använda mobilen under körning.
– De hastighetsgränser vi har finns där av en anledning. Genom att bryta mot dem ökar risken för att man ska bli inblandad i en olycka. Att återkalla körkortet är en trafiksäkerhetsåtgärd, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på avdelning körkort på Transportstyrelsen, i ett pressmedelande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dags att införa inkomstbaserade böter! Dagens system med små bötesbelopp avskräcker ingen att riskera andras liv genom sin rent ut sagt livsfarliga körning.
Håller med dig vargen. Men man bör även fundera på att införa ett pricksystem, gör man sig skyldig till upprepade trafikbrott så bör kortet ryka.
Sedan skulle jag gärna se att hastighetsgränserna höjs till en nivå som de flesta bilister kan acceptera. Motorvägar kan få en fartbegränsning på 130 och 2+1 vägar med bra av och påfarter 110. Därefter kan man införa sträckmätning för att få trafiken att flyta på smidigare. Säkerhetsproblemet är de 5 procent som kör snabbast och de 5 procent som kör långsammast.
För att komma åt de 5 procent som kör långsammast bör äldre bilister tvingas göra regelbunden synundersökning och läkare bör ta ifrån fler olämpliga bilister körkortet. Förbjud långsamtgående trafik på större vägar i så stor utsträckning som möjligt. Fundera även på om inte fordon med släp, bussar och lastbilar bör tillåtas köra snabbare för att trafiken ska flyta på bättre.
Hastighetsgränserna har blivit för låga.
Dagligen blir jag omkörd av slalomåkande bilar på motorvägen. Jag ser var de svänger av så jag gissar att de härstammar från nån nation där inte skidåkning är frekvent förekommande. Dessa förare skulle jag vilja slippa. Nu står polisen och tar folk som kör lite för fort istället. Felprioritering.
Menar polisen att de skriver ut fler böter nu för att de inte orkade göra det i en lika stor utsträckning med papper och penna?
Att det fortfarande i en så upplyst tid ska vara så innihe... svårt att fatta vad hastigheten betyder vid en undanmanöver eller kollision, läs på om säkerhet !
Bra jobbat polisen.
Kanske folk börjar fatta att farthållaren är bra och man kan med den hålla en jämn och hög fart efter skyltningen.
I varje del av trafiken, inte minst när det gäller hastighet, finns det ett antal bilister som kör efter egna regler och som tycker att utfärdade regler är fel utformade. De kör därför efter sina egna felaktiga och har därför ingen rätt att gnälla inte minst på de få poliser som sysslar med trafik som är utformad efter demokratiska regler. Tråkigt att så mycket kunnigt folk har fått flyttas från denna viktiga sysselsättning och därför har det blivit anarki i trafiken.
Det vore bättre om trafikpolisen kunde ägna sig åt de riktiga brotten istället, folk som kör påverkade av droger och alkohol, som det varit senaste åren har de ju bara gjort kontroller vid platser och tidpunkter där de fångar så få som möjligt för att slippa pappersarbetet så de hinner göra så många kontroller som möjligt för att bättra på statistiken över antalet genomförda kontroller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.