Redan om två år ska alla nya bilar som säljs ha ett särskilt system som varnar när föraren försöker köra för fort. Det beslutet har EU-parlamentet tagit, skriver Husbil & Husvagn.
Varningssystemet införs för att minska antalet olyckor i trafiken och för att bilförare ska undvika att få hastighetsböter. Enligt EU kan systemet minska antalet dödsolyckor med 20 procent.
Systemet går under namnet Intelligent Speed Assistance (ISA) och innebär att bilen varnar om den körs snabbare än den skyltade hastighetsgränsen. Med hjälp av en skyltkamera kan systemet avgöra vilken hastighet som gäller.
– ISA kommer alltid ge föraren feedback, baserat på kartor och vägskyltobservation, när hastighetsgränsen överskrids. Vi introducerar inte en hastighetsbegränsare utan ett intelligent system som kommer göra förarna helt medvetna om att de kör för fort, säger Róża Thun, en av de drivande i frågan inom EU.
Det nya systemet ska finnas i nykonstruerade modeller från maj 2022 och i existerande modellserier från maj 2024.
Intelligent hastighetsbegränsare, nödbromssystem, förberedelse för alkolås, trötthetsvarnare, distraktionsvarnare, backvarnare samt en svart låda som registrerar händelseförloppet vid en olycka.
Ytterligare system ska införas senare, ett system som kallas direct vision vars syfte är att undvika olyckor orsakade av döda vinkeln ska vara på plats i november 2025 för nykonstruerade modeller och för existerande modellserier från november 2028.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det borde ställas krav på bilars instrumentpanel nu med nymodigheten med pekskärmar och utan knappar ... dvs en genomtänkt människa–datorinteraktion, att den inte stjäl för mycket uppmärksamhet från föraren!
Finns ju redan i de flesta GPS navigatorer även om inte många bryr sig om varningen.
Hade förresten en granne för många år sedan med en direktimporterad Olds som hade en kul hastighetsvarnare. En ställbar nål i hastighetsmätaren som var kopplad till en signal som utlöstes när mätarnålen fick kontakt med den ställbara.
Rubriken är felaktig!
Gäller INTE hastighetsvarning utan s.k. maxfartassistans, d.v.s. bilen går inte att köra fortare än skyltad hastighet.
bgl, du läste inte artikeln va?
Men svårt att vara negativ till detta. Blir det stegrande varningsljud desto mer över hastighetsgränsen man ligger?
Det ska ju vara jobbigt att ligga betydligt över gränsen konstant, men bra att det ändå går att t.ex. köra om utan begränsning. Sen är det faktiskt rätt lätt i många bilar att hamna över oavsiktligt med dagens starka motorer och tysta bilar.
Enda smolket i glädjebägaren är kanske om precisionen är god nog? Dagens skyltavläsningssystem är ju inte 100%-iga. Det blir ju jobbigt om bilen tror det är 50 på 90-vägen.
När ska det fokuseras på allvarligare trafikförseelser-jag har inga problem med dem som kör lite för fort, men anser att det är allvarligare med dem som håller för lite avstånd, kastar sig in framför mig alldeles för nära efter en omkörning, tränger sig in i köer. kör slalom i körfälten, använder ej blinkers, etc det är å andra sidan dessa förare som dessutom oftast kör för fort.
ISA system hade jag i en personalbil redan 2006, förövrigt var alla Vägverkets bilar utrustade med detta. GPS-baserat som visade hastighetsgränsen och gjorde ett otrevligt ljud om man körde för fort.
Men det gick
Förövrigt drev Vägverket ett försöksprojekt i Lidköping för 20 år sedan, ISA-projektet.
https://trafikverket.ineko.se/se/isa-broschyr-resultat-lidköping
För några år sen använde jag till och från appen "Rätt fart" (och dess föregångare) som också byggde på dåvarande Vägverkets s k ISA-databas. Fungerade rätt bra men numera tror jag inte den appen finns kvar längre. Känns generellt som att dessa ISA-data var mera att lita på än GPS-tillverkarnas information om fartgränser - vilket det väl också borde vara. Så den appen var nog snarlik den som Guran använde för många år sen.
Swexit känns mer och mer lockande. Det är rätt allvarliga saker som man tar beslut om. Det är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och beslutandet över detta har vi lämnat till pajaser som sitter i Eu-parlamentet. För att nämna några: Per Holmgren, Alice Bah Kuhnke, Malin Björk, och Fredrik Federley, och dessa är bara ett axplock av "politiker" som vi låter svara för svenska medborgares röster i Eu-parlamentet. Känns inte som om dem står för opinionens röster direkt.
Skyltläsning är ännu så länge lite tveksamt att använda som enda källa. Nån dag i veckan tror min bil att det är 40 km/h från Bålsta till Järfälla på E18. 110-skylten läser den inte alltid.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.