Förare som kör bil eller lastbil i jobbet står kör ofta för fort. Det visar ny statistik från Folksam, som för tredje året i rad mätt hastigheten bland yrkesförare.
I årets upplaga av undersökningen visar det sig att andelen chaufförer som kör för fort ökat kraftigt. En av fyra yrkesförare kör över 10 km/tim för fort och totalt har förarna kört för fort i 71 procent av Folksams mätningar. Det är en ökning med tio procentenheter jämfört med för bara ett år sedan.
– Det är en sorglig utveckling. Istället för att yrkeschaufförer i högre grad följer hastighetsföreskrifterna går trenden åt motsatt håll, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Taxiförarna värst
Allra värst i undersökningen är taxiförarna som kör för fort i hela åtta av tio fall. Även yrkesförare som kör färdtjänst, budtransporter eller logistikfordon kör för fort i åtta av tio mätningar.
I snitt kör yrkesförarna 8,6 km/tim för fort vilket är en liten ökning jämfört med 2019. Tidigare år har 30- och 40-begränsade vägar varit de vägar som flest yrkesförare kört för fort på. Nu ligger dock 60-vägarna sämst till. Där kör nästan nio av tio fordon för fort.
Ökad dödsrisk
Genomgången visar att de grova överträdelserna ökat på alla typer av vägar och vid alla hastighetsbegränsningar. Företag som är certifierade enligt ISO 39001 – en certifiering som har med vägtrafiksäkerhet att göra – kör dessutom för fort i nästan hälften av fallen.
– Vi vet att risken att dö ökar både för den som kör bilen och för oskyddade trafikanter med varje km/tim man kör för fort. Om man exempelvis kör 51 km/h i stället för 50 km/h ökar dödsrisken med 5–10 procent för föraren vid kollision mot ett annat fordon, säger Anders Kullgren.
2018 | 58% |
2019 | 61% |
2020 | 71% |
30-väg | 80% |
40-väg | 85% |
50-väg | 67% |
60-väg | 88% |
70-väg | 60% |
80-väg | 61% |
Bud, transport, logistik | 76% |
Buss | 52% |
Bygg och anläggning | 68% |
Färdtjänst | 76% |
Livsmedel | 70% |
Taxi | 80% |
Återvinning | 68% |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Farligt att få dessa 50-tonare ända upp i baken. Det blir ju en säker död om man måste tvärnita
Bland det värsta är på de nyinförda 80km-vägarna. R68 mellan Lindesberg och Riddarhyttan är så otäck att köra för de allt färre som håller laglig fart att snart ingen vågar göra det!
Eller är det fel på hastighetsgränserna, de flesta, (folkviljan) kör ju fortare än skyltningen. Kanske 80 inte var den bästa idén.
(Ej yrkeschaufför).
Där försvann den moralen, i trafikvett.
Så länge trafikregler och hastighetsbegränsningar sätts så att de sämsta förarna ska klara livet, så kommer det att gå sakta... Men med bättre förarutbildning och trafikvett i skolan hade Sverige säkert sparat många liv, även med ”snabbare” trafik - men det är inte intressant för de styrande..
Yrkesförarna har nog allt mindre tid att utföra arbetet. Lönsamhet går hästlängder före trafiksäkerhet. Jag har jobbat som lastbilschaufför och busschaufför i ca 43 år, 1970-2013, och såg hela tiden hur arbetsgivaren försökte slimma tidtabellen. Man räknade helt enkelt med att allt skulle flyta som smällt smör men inte sällan blev det snarare som "Karlssons Klister". Det finns hur många skäl som helst att planera för att det ska hända "oförutsedda saker". Kanske har man last på släpet och sen kan man inte komma till mottagaren utan att lasta om till bilen efter att bilen blivit tom. Som busschaufför var det gått om tid vid linjekörning de första åren, men sedan upptäckte trafikföretaget att vi ibland hade tid till en kopp kaffe varför tidtabellen slimmades så inte ens toabesöket hanns med om tidtabellen skulle hållas. Andra gånger så sinkades man av en trafikolycka eller helt enkelt av långsamgående trafik och inte sällan hände detta under rusningstrafik. Hur ska man få alla förare att hålla hastigheten även om detta innebär att mottagaren av godset inte får detta denna dag eller resenären inte hinner till nästa buss eller tåg?
Spur of the moment: detta är inte genomtänkt och alla säkerhetsivrare, kommer att "döda" det, men tänk om:
- yrkestrafiken skulle få köra 10 km/tim fortare under vissa tider - med lägre trafikintensitet - ex 8-12 och 13-16?
Man skulle kunna begränsa det till distribution - inte "långtrad".
Det finns ju tider med ännu lägre intensitet, men det är under dagen, som distributionen i städer sker.
Eller höj hastighetsgränserna så att de liknar något vettigt som passar dagens moderna bilar och vägar, klart att alla kör lite för fort när tillfälle finns i stället för att följa på sina håll idiotiskt låga hastighetsgränser.Men det är väl ett 4% parti som styr med politiker som knappt ens har körkort men gratis flyg och taxi, och ingen vågar säga emot, typiskt svenskt
Helt klart trafikfarligast med tanke på sin storlek och hur man kör är de tunga lastbilarna. Har fått dem mycket nära bakom bilen flera gånger, trots att jag håller rätt och jämn hastighet.
Mitt förslag är att spärra alla lastbilar som kör med släp till 80 km/tim. (ändå max. tillåten hastighet för dem) för förutom ökad trafiksäkerhet, skulle de totala utsläppen minska rejält liksom åkeriernas utgifter för drivmedel (vilket man inte alltid själva inser).
Provision eller ackordslön för taxiförare är normalt. Kör lagligt och bli straffad med lägre lön. Varför fortsätter vi med persontransporter med detta system? I upphandlingar av skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor kan man skriva in ett förbud mot ackordslön. Gör det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.