USA ska höja strafftullarna på elbilar som importerats från Kina från dagens 27,5 till över 100 procent. Även EU har planer på strafftullar och använder snedvriden konkurrens som argument.
Men beroende på hur reglerna utformas kan kinesiska biltillverkare eventuellt komma undan strafftullarna. Ett sätt skulle kunna vara att bygga bilar i Turkiet, något som både BYD, Chery, Great Wall Motor och SAIC som äger MG nu uppges föra diskussioner med Turkiet om på ”hög nivå”, enligt Bloomberg.
Turkiet har redan flera bilfabriker men bygger främst bensinbilar. Genom att bygga bilar i Turkiet, som EU har en tullunion med, kan biltillverkarna eventuellt komma undan strafftullarna.
Ett annat sätt som eventuellt skulle kunna användas – återigen beroende på hur reglerna utformas – är att satsa på hybrider eller laddhybrider i stället för elbilar.
När tillväxten på elbilsmarknaden nu saktar in planerar exempelvis BYD att storsatsa på laddhybrider med lång elräckvidd, och MG säljer redan bensin- och hybridbilar i flera andra länder – modeller som också kan komma till Sverige.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-05-22 19:46 Det kan nog snarare själpa…
- 2024-05-22 17:59 Varför ens höja tullarna när…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.