EU skulle behöva införa importtullar på 50 procent för att hindra kinesiska företag från att ta över den europeiska bilmarknaden.
Det skriver forskningsföretaget Rhodium Group i en rapport, enligt Financial Times.
EU har planer på att införa importavgifter för kinesiska bilar, eftersom man menar att subventioner från den kinesiska staten skapar en orättvis marknad för tillverkare från andra länder. Men de 15–30 procent man planerar är inte tillräckligt, enligt Rhodium Group.
”Även om tullarna hamnar i den högre delen av detta intervall kommer vissa tillverkare i Kina fortfarande att kunna generera goda vinstmarginaler på de bilar som de exporterar till Europa på grund av de betydande kostnadsfördelar de åtnjuter”, skriver de i rapporten.
Elbilen BYD Seal tas upp som ett exempel. Den säljs för omkring 240 000 kronor i Kina, medan samma modell går för närmare en halv miljon i Europa.
EU:s nuvarande importtariffer ligger på tio procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 2024-05-05 13:23 Rimligt är att…
- 2024-05-05 12:03 Det här handlar om ren…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.