Allt fler biltillverkare börjar fasa ut dieselmotorerna. De hårda utsläppskraven gör att reningen för dieselbilar blir dyrare att utveckla – en kostnad som kommer läggas på bilköparen.
I Sverige var 23 procent av alla bilar som registrerats under januari till september i år dieseldrivna – en stor minskning jämfört med samma period förra året då dieselbilsandelen låg på 34 procent, och även det är betydligt lägre än under ”dieselboomen”.
Volvo är en av flera bilmärken som inte kommer utveckla någon helt ny generation dieselmotorer. Nu följer Renault i samma fotspår.
Enligt Renaults utvecklingschef Gilles Le Borgne ska märket inte utveckla någon ny generation dieselmotorer för kommande modeller. Däremot ska Renault inte stoppa försäljningen av de dieselmodeller som säljs nu.
– Vi närmar oss slutet för dieseln, sa Gilles Le Borgne i en intervju med franska Auto Infos i samband med premiärvisningen av nya elbile Mégane eVision.
Renault var tidigt ute med elbilen Zoe och ska nu lansera fler eldrivna modeller. Om fem år ska alla förbränningsmotorer som är kvar i modellprogrammet ha hybriddrift.
Även i Sverige ska Renault fortsätta sälja dieselbilar tills kunderna inte efterfrågar dem längre.
”Det enkla svaret är att diesel kommer säljas så länge kunderna efterfrågar det. Inga planer på att sluta sälja dieselmotorer i Sverige i dagsläget alltså”, skriver Karin Lyrborn, presschef på svenska Renault, till Vi Bilägare.
Läs också: Kalldusch för dieselbilar – kan bli 100 000 kronor dyrare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha, och kunder efterfrågar SUV och antagligen vill ha en diesel.. lite moment 22 över hela resonemanget.
Finns ju många leverantörer av dieselmotorer, Renault behöver knappast ödsla krut på att ta fram egna i fortsättningen.
De har säkert gjort en noggrann kalkyl på detta.
Renault satsar stort på elbilar, mer än många svenskar kanske är medvetna om. I Sverige är egentligen bara Zoë känd och möjligen även Kangoo Z.E. Utomlands finns även Fluence Z.E sedan många år, som är en elversion av förra generationen Mégane, fast i sedanversion.
Kunder efterfrågar det marknaden lärt dem att efterfråga. Vem bad om en suv innan de "uppfanns" av marknaden för sina högre marginalers skull.
Har dom kommit på det nu? Wow :)
Jag och mina lungor säger tack Renault!
Konsumenterna började köpa SUV:ar, de blev populära i USA där allt fler konsumenter började köpa Jeep och liknande. Detta gjorde att andra tillverkare såg att de fick minskad försäljning och då började de också erbjuda alternativ. Då sköt försäljningen i höjden och allt fler tillverkare hoppade på och så ökade försäljningen mer.
Tillverkarna ser att om märke A börjar sälja väldigt mycket av en viss modell så vill de själva erbjuda något liknande för att behålla sina kunder som annars går till märke A.
Johnkommentar: SUVen var helt enkelt efterfrågad sedan länge. Mängder av bilägare/bilåkande har hur länge som helst haft problem att sätta sej i resp. komma ur en lågbyggd bil. Svårare än så är det inte. Att sen många som inte har detta problemet upptäckt att sittställningen man får köpet är att föredra är en annan historia.
Nåja glimma - det har ju funnits olika varianter på "busstemat" för att bl a lösa de instegsproblem som en del har men de var inte så populära - inte ens bilar som Golf SV som i sig inte var speciellt "bussig". Så nåt annat var det nog som tilltalade med de s k SUV:arna...
Helt fel jag har kört på HBO 100 i två är nu funkar kanon tar faktisk lite minde/mil oxså eller vi ska ladda alla elbilar på importerad kol el från Polen vilket är bäst för miljön
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.