Dieselskandalen, de nya miljözonerna och EU:s kommande utsläppsmål har fått många att börja reflektera mer kring vad som egentligen kommer ur avgasröret.
Dieselbilar förknippas ofta med höga utsläpp av kväveoxider även om de blivit betydligt lägre i många moderna motorer. Samtidigt har dieselbilarnas partikelfilter visat sig vara effektiva.
När det gäller bensinbilar är det istället koldioxidutsläppen som brukar vara högre än i motsvarande dieselbil. Även här har partikelfiltren börjat göra sitt intåg för att minska halterna av skadliga partiklar.
Men vid sidan av dessa utsläpp – vad är det egentligen som kommer ur avgasröret? Det har Emissions Analytics tittat närmare på i en analys, och skillnaderna mellan bensin- och dieselmotorer visar sig vara stora.
”Faran är att vi överreglerar kända utsläpp som är lätta att mäta, som koldioxid och kväveoxider, samtidigt som vi bortser från flera andra, potentiellt skadliga utsläpp som nu kan mätas men som tidigare ignorerats”, skriver Emissions Analytics.
I de här testerna har bilarna inte körts på vanlig väg utan i ett särskilt testlabb. Under de första 100 sekunderna mättes luftkvaliteten med motorn avstängd. Mellan 100 och 400 sekunder startades motorn och kördes på tomgång. Mellan 400 och 800 sekunder varvades motorn till 1 500 r/min. Sedan varvades den till 3 000 r/min till 1 100 sekunder för att till sist gå på tomgång igen i 100 sekunder.
"Faran är att vi överreglerar kända utsläpp som är lätta att mäta"
Höga halter direkt efter start
Det första som testingenjörerna la märke till var att testets enda bensinbil, en Peugeot 2008 från 2019, hade extremt höga halter av heptan och andra kolväten som exempelvis metan direkt vid start.
Heptan är en produkt av oförbränt bränsle. Bensinbilens heptanhalter var över 60 gånger högre än för en dieseldriven Volkswagen Golf från 2011 (”dieselgate-eran”) och 240 gånger högre än i en dieseldriven Renault Captur från 2019.
Renaults dieselmodeller har fått mycket hård kritik för höga utsläpp av kväveoxider i tidigare tester men i det här testet låg halterna av kolväten på en mycket låg nivå, med ett undantag: motorn släpper ut höga halter av metan när den startas – 2,5 gånger högre än för den äldre diesel-Golfen.
När det gäller ammoniakutsläpp som irriterar ögon och slemhinnor noterades en plötslig spik i testets Peugeot med bensinmotor efter en stunds körning. Det finns ingen naturlig förklaring till varför dessa utsläpp uppstod just då, enligt Emissions Analytics.
Över huvud taget är utsläppen av ammoniak hela 80 gånger högre i Peugeot med bensinmotor än i Renault med dieselmotor vid 3 000 r/min, och 125 gånger högre än i Golf med dieselmotor – som å andra sidan ut mycket höga halter av metakrolein vid 3 000 r/min. Det irriterar ögonen, luftvägarna och lungorna.
Ingenjörerna överraskade
Även aceton kan skapa irritation i ögon och hals. Där hade de båda dieselbilarna höga utsläpp i förhållande till bensinbilen. Men bensinbilen hade å andra sidan höga utsläpp av hexanal efter start.
Testet visar tydligt att både bensinbilen och dieselbilarna i testet har höga ”spikar” i utsläppen direkt efter start – ingen nyhet för den som kan sin förbränningsteknik. Men testet visar också att vissa ämnen skickas ut i ”spikar” med ojämna mellanrum utan tydlig anledning.
Framför allt blev testingenjörerna överraskade av de mycket höga utsläppen av kolväten och andra ämnen i Peugeoten med bensinmotor vid kallstart. Utsläppen kunde under vissa perioder vara mellan 10 och 60 gånger högre än för dieselbilarna.
Testet visar också ”bredden” när det gäller bilarnas utsläpp. Koldioxid och kväveoxider är som sagt de mest kända utsläppen men det kommer betydligt mer än så ur avgasröret. Även om alla dessa ämnen inte är giftiga i sig kan blandningen av dem utgöra risker för både hälsa och miljö.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.