I januari var bara en av fem nya bilar i Sverige dieseldrivna, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Det är i princip en halvering jämfört med samma månad året innan då dieselandelen låg på 39 procent
Några år tidigare var långt över hälften av alla nya bilar i Sverige dieseldrivna, men dieselandelen har rasat efter Volkswagens utsläppsskandal och i takt med att straffskatten på dieselbilar höjts.
I USA har dieselbilar aldrig riktigt fått ordentligt fäste. På 1980-talet experimenterade flera amerikanska biltillverkare med dieselmotorer, men de tog inte fart, och på senare år har dieselmotorerna fått det ännu tuffare i USA på grund av hårda utsläppskrav och skandalen med Volkswagens "clean diesel"-bilar.
Nu verkar dock något vara på väg att hända. General Motors har lanserat en ny generation av jättesuven Chevrolet Tahoe och den ännu större Suburban, och båda två kommer med dieselmotorer – för första gången på 20 år. Det handlar om GM:s raka dieselsexa på 3,0 liter som redan finns i koncernens pickuper.
Med dieselmotor får Chevrolets jättesuvar 282 hästkrafter och 623 Nm, men än så länge finns inga uppgifter kring förbrukning eller utsläpp. Det finns heller inga planer på att sälja modellerna officiellt i Europa från GM:s sida.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De har börjat få klimatproblem... och deras SUV's går inte att byta bort mot lättare och mindre bilar...tåget har gått kan man säga.
Inte förvånad med den knäppskallen till president. Oljan får ju en pånyttfödelse- så varför inte dieselmotorn. Om ett par år kanske det är tvärtom- igen.
Att den skulle komma till Europa är i princip omöjligt då de valt att ta bort alla sina märken från försäljning här. Deras sista märken Opel och Vauxhall har ju som bekant blivit en del av PSA.
Det är ju bra om det minskar utsläppen i USA.
Hur gick de för Bosch som tog fram en optimal styrning för dieselmotorn. Som gjorde kvävedioxid sjönk till bara 10% om jag mins rätt.
Roland M
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.