Stora och tunga batteripaket som ger en räckvidd på mer än 80 mil är ingen lösning som Renault kommer använda, enligt produktchefen.
Stora batteripaket som ger lång räckvidd i elbilar är något som många bilköpare verkar efterlysa. Men Renault uppger att snabbladdning är mycket viktigare.
– En elräckvidd på 80 mil eller mer gör bilen extremt tung, tar mycket plats, är väldigt dyrt och ökar även koldioxidavtrycket för varje kilometer bilen körs. Det är inte vår lösning, säger märkets produktchef Guido Haak i en intervju med Automobilwoche.
Renault ska satsa på 800-voltsteknik och nya batterimaterial för att möjliggöra kortare laddstopp.
Renault Megane E-Tech Electric har i dag en högsta snabbladdningseffekt på 130 kW, vilket är en bra bit ifrån de snabbast laddande elbilarna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (21)
- 24 maj 2023 Mc Precis.
- 24 maj 2023 Diskussionen snabbladdning…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.