Elbilar är fortfarande betydligt dyrare att köpa än vanliga förbränningsbilar, även om ägandekostnaden över tid kan vara lägre för elbilen.
Brytpunkten för när elbilar blir billigare att köpa än bilar med förbränningsmotorer ligger ganska långt bort, hävdar Renaultchefen Luca de Meo i en intervju i samband med bilsalongen i Paris.
– Jag kan visa upp bättre batterikemi och bättre elektronik, men dessa framsteg raderas ändå ut när priset på kobolt fördubblats på bara sex månader, säger han.
Enligt honom förväntade sig bilindustrin att batterikostnaden per kilowattimme skulle ha sjunkit mer än den gjort. Ett sätt att få ned kostnaden är att inte använda onödigt stora batteripaket och istället satsa på snabbladdning, något Renault nu ska göra med ett eget laddnätverk.
– Ur klimatsynpunkt är det nonsens att ha bilar med batterier på 150 till 200 kWh.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (21)
- 22 oktober 2022 Jag har inte så stor…
- 22 oktober 2022 Jag är absolut inte skeptisk…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.