![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-03/renault2_1.jpg?itok=2hyOzvba)
Det klassiska modellnamnet Renault 5 ska väckas till liv. 2024 anländer elbilen Renault 5 E-Tech, och den bygger på nya plattformen CMF-B EV.
Plattformen ska bli 30 procent billigare att tillverka än dagens Renault Zoe, men det är oklart om det innebär att Renault 5 blir billigare att köpa. Rent teoretiskt kan upplägget bli precis tvärt om: att Renault 5 blir dyrare eftersom den säljs in som ett mer ”känslomässigt” köp än Zoe.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-03/renault_0.jpg?itok=HhMzHyk1)
En annan nyhet blir att flera av elbilens komponenter bakas ihop med elmotorerna. På så sätt sänks motorernas vikt med 20 kilo jämfört med i Zoe. Även batteriet blir lättare – viktbesparingen är 15 kilo – tack vare att det delas upp i fyra stora moduler i stället för tolv som i Zoe, och laddeffekten förväntas bli högre.
”Framtidens eldrivna Renault 5 kommer behöva mindre utrymme för att transportera fler kilowattimmar”, uppger tillverkaren.
Enligt uppgift ska Renault 5 ersätta Zoe, som då försvinner från marknaden efter tolv år. Renault 5 ska även följas upp av Renault 4 som blir en kompaktsuv.
Kommentarer till artikeln (3)
- 31 mars 2023 Designmässigt har nya 5:an…
- 31 mars 2023 Nya elbilen blir dyrare,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.