Nästa artikel
Renault bryter ut elbilarna – och gör tvärt emot VW
Nyheter

Renault bryter ut elbilarna – och gör tvärt emot VW

Publicerad 8 november 2022
Renault ska utveckla elbilar i ett separat bolag – och samarbetar med Volvoägaren Geely om bensinmotorer.

Renault ska organisera om helt och bryta ut allt som har med elbilar och mjukvara att göra till ett eget bolag. Det döps till Ampere och kan börsnoteras under nästa år, avslöjade koncernchefen Luca de Meo på tisdagen.

Elbilsbolaget beräknas vara värt mer än hela Renaultkoncernen i dag. På elbilssidan ska Renault erbjuda sex modeller innan 2030.

Även utvecklingen av bensinmotorer och hybridteknik bryts ut till ett eget bolag. Utvecklingen ska ske tillsammans med Volvoägaren Geely och tekniken som tas fram ska kunna användas både i Renaultkoncernen och av andra biltillverkare.

Renault har utvecklat ett nytt infotainmentsystem med Googleteknik. Nu ska samarbetet fördjupas.

På mjukvarusidan ska Renault fortsätta samarbeta med Google, som med infotainmentsystemet i nya elbilen Megane E-Tech Electric. Samarbetet ska fördjupas och Renault använde flitigt den gamla klyschan att modellerna ska vara som mobiltelefoner på hjul.

– Vi vill göra bilen till ett intelligent objekt som lär sig och som kan uppdateras över nätet som en mobiltelefon, sa Luca de Meo.

Beskedet går tvärt emot konkurrenten Volkswagen som till varje pris vill utveckla ett eget operativsystem istället för att använda teknik från Google. Luca de Meo säger att Renault är en hårdvarutillverkare och att ”mjukvara är en annan sport”.

Tanken med omorganisationen är att pressa upp vinstmarginalen till åtta procent 2025. På sikt hoppas Renault öka den till tio procent vilket i så fall är en fördubbling jämfört med fem procent som är årets mål.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 9 november 2022 Även om jag avskyr VW:s…
  • 9 november 2022 Jag ser fram emot nya…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.