Den som kör bil i Dalarna, Värmland, Södermanland, Gotland, Jönköping, Västra Götaland och Kalmar kan stoppas i särskilda kontroller inom den närmaste tiden.
Från måndagen den 26 augusti till och med fredagen den 6 september kommer polisen att vinka in bilister i nämnda län för att kontrollera körkort och nykterhet. Dessutom kommer alla bilister att erbjudas en frivillig undersökning av bilens däck.
Framför allt kontrolleras lufttrycket och mönsterdjupet, men bilisterna informeras också om riskerna att köra med slitna däck eller med däck som har fel lufttryck, bland annat längre bromssträckor och ökad risk för vattenplaning.
Bakom satsningen, som årligen genomförs på sensommaren, står polisen, NTF, Bilprovningen, Trafikverket och Däckbranschens Informationsråd.
– Över tid har man sett att många är dåliga på att kolla däcken, säger trafikpolischef Gunnar Österberg till Vi Bilägare. Det här är ett sätt för att få människor att bry sig.
Varför är kontrollen frivillig?
– Däckrazzian är en sammanslutning av folk från olika organisationer och de har inga rättigheter att tvinga någon att göra någonting. Men de flesta bilisterna uppskattar kontrollen och tar till vara på chansen, säger Gunnar Österberg.
Varför är däckbranschen, som vill sälja fler däck, inblandad?
– Man har använt däckbranschen för att de har utrustningen för att kolla de här sakerna, men de får inte betalt för att delta och de får inte delta med någon märkning.
Diskutera: Vad tycker du om däckkontrollerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det borde ju vara belagt med böter att köra med för dålig däck! Jag tycker man sänder fel signaler om man gör en däckkontroll om bilisten vill och dessutom vad det verkar, utan att det kan ge böter. Vart tog bilistens egna ansvar för bilens skick vägen?
@john2008. Om det är däck som är så slitna att de är olagliga så kommer nog polisen att se det redan innan den frivilliga kontrollen, iom att denna görs i samband med en ordinarie kontroll. Och om det är så, så kommer naturligtvis bilägaren få böter och bilen ev körförbud.
- "Lagligt mönsterdjup är 1,6 millimeter på sommardäcken och 3,0 millimeter på vinterdäcken."
Men om någon kör med vinterdäck under sommardäcksperioden som en del gör, hur räknas det då?
Ex: En person har M+S-märkta vinterdäck med 2,5 mm kvar och blir kontrollerad i augusti, räknas det då som sommardäck d.v.s. lagligt mönsterdjup, eller som vinterdäck med för lite mönsterdjup?
Skulle vara intressant att veta om de bryr sig om dom som kör med vinterdäck nu i värmen får någon kommentar om hur olämpliga de är sommartid.
Mjukt gummi ska användas vintertid.
Synd att polisen inte ska stoppa bilar i Stockholm, det vore ju bra att få bort dubbdäcken sommartid. Jo, just dubbdäcken, för det är många bilar som rullar på såna året om i Stockholm!
Ja farliga däck skall man akta sig för, de kan göra vad som helst.
Dessa kontroller måste göras mer frekvent, för tittar man sig runt på parkeringsplatser så blir man minst sagt överraskad när man tittar fordonens däcktillstånd. Man ser allt fler, framförallt på lite äldre bilar, som kör runt på sk allrounddäck. Hur trafiksäkert är detta ? Vad har man för mönsterdjup på däcken när vintern gör sig påmind ?
@trickar, när vintern kommer måste man ha vinterdäck med minst 3mm mönsterdjup, men det finns det ju de som struntar i.
Men den här artikeln påminner mig om de däck som jag och alla kompisar körde med i vår ungdom.
Slicks, sommar som vinter, var det någon som fått tag på ett däck med mönster kvar var det en sensation.
Nya däck var inte att tänka på, ett enda däck kostade en halv månadslön.
Ok, det gick oftast inte så fort, men det fanns de med stora motorer som körde mer än 130km/t på de få vägsträckor det var möjligt!
Var morgon kollades däcken så att inte för många cordlager syntes, exploderade däcket blev det dyrt, en ny innerslang gick på minst 25:-.
Men det goda med det här var ändå att man lärde sig hålla avstånd till framförvarande, delvis också beroende på usla bromsar.
Det märkliga var ändå att vid de otaliga flygande besiktningar som Tusse Batong och hans kompisar gjorde, blev det aldrig anmärkning på däcken, däremot en mängd andra saker som t.ex. dålig nummerplåtsbelysning (!), avsaknad av radiolicens, felplacerad skattekvittohållare (bredvid kopplingspedalen :-D), slak körriktningsvisare (gick bara upp till hälften).
Man hade kontinuerligt ett föreläggande om kontrollbesiktning liggande.
jag tycker man borde köra året runt på mjukt gummi. Det ger bättre kännsla..
JorgenE. Svar på din fråga. I augusti är det lagligt med 1,6 mm mönsterdjup oavsett om det är sommardäck eller M+S däck. Senare krävs 3 mm oavsett om det är dubbfria Nordiska eller Europa däck.
Vid alla ovanstående alternativ har Polisen eller kontrollanterna inga synpunkter.
Härliga minnen saabnisse. Det kanske inte var bättre förr men definitivt roligare.
I däckrazziorna kontrolleras också lufttrycket och det verkar som om kvinnor är de som kör med alltför lågt tryck i däcken. Möjligen bekvämare men inte lika trafiksäkert. Själv använder jag betydligt högre tryck än det som biltillverkarna rekommenderar, typiskt 2,7 - 2,8 bar. Lägre bränsleförbrukning, jämnare slitage och betydligt bättre vägegenskaper, åtminstone på torra asfaltvägar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.