Nästa artikel
Alkobommar testas i svensk hamn
Nyheter

Alkobommar testas i svensk hamn

Publicerad 20 augusti 2013 (uppdaterad 20 augusti 2013)
Alkobommar införs på försök i Göteborgs hamn. Alla yrkesförare som kör av Tysklandsfärjan måste blåsa innan de får köra vidare.

På tisdagen inviger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd en anläggning med så kallade alkobommar vid Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg.

All tung trafik som kör iland från Tysklandsfärjan måste passera genom anläggningen och för att bommarna ska öppnas måste förarna blåsa mot en sensor.

Om föraren inte druckit alkohol öppnas bommen inom ett par sekunder. Om utandningsprovet däremot påvisar rattfylla tillkallas trafikpolisen.

Alkobommarna ska testas under en försöksperiod på mellan fyra och sex veckor för att utvärdera om tekniken kan införas på bred front i alla svenska hamnar.

Diskutera: Borde all färjetrafik kontrolleras vid alkobommar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-08-20 16:16
KaptenOberkommandok

hultarn, under förutsättning att man bygger flera "ilandfiler" på färjeterminalerna så att tömningen av färjorna går snabbare borde förare av alla fordon tvingas blåsa. Jag håller helt med dig.

#9 • Uppdaterat: 2013-08-20 17:21
Focus

I Ystad hade man ordnat så att ett vaktbolag gjorde utandningsprov på förare från färjorna men detta kunde inte fortsätta på grund av teknikaliteter. Hoppas att inte sådant lägger hinder i vägen för detta också. Jag tycker att alla till buds stående medel skall användas för att hindra utländska såväl som svenska förare oavsett om de kör lastbil, buss eller vilket fordon det vara må. Plåtskåpen med kamera gör ingen nytta i sådana fall tyvärr.

#a • Uppdaterat: 2013-08-21 10:09
Mistro

Det här är väldigt positivt och effektivt då alla ju måste passera denna kontroll. Vem är dum nog att dricka på båten då?
Det kommer att gå snabbt att få ner andelen onyktra till noll.
Hoppas nu bara att Polis finns på plats och att idioterna som trots allt dricker åker dit på samma vis som om de vore ute på vägarna. ( så att de inte bara får sitta och nyktra till först )

Man har inte samma syn på rattonykterhet i alla länder men när det blir känt att det blir stopp i hamnen om man har druckit så kommer inte åkarna att acceptera att deras anställda dricker ombord.( lasten blir ju då försenad och då anser man att man har ett problem som är större )
Färjepersonalen har alltid varit väl medvetna om problemet men inte haft mandat att göra något åt det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.