Alkobommar införs på försök i Göteborgs hamn. Alla yrkesförare som kör av Tysklandsfärjan måste blåsa innan de får köra vidare.
På tisdagen inviger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd en anläggning med så kallade alkobommar vid Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg.
All tung trafik som kör iland från Tysklandsfärjan måste passera genom anläggningen och för att bommarna ska öppnas måste förarna blåsa mot en sensor.
Om föraren inte druckit alkohol öppnas bommen inom ett par sekunder. Om utandningsprovet däremot påvisar rattfylla tillkallas trafikpolisen.
Alkobommarna ska testas under en försöksperiod på mellan fyra och sex veckor för att utvärdera om tekniken kan införas på bred front i alla svenska hamnar.
Diskutera: Borde all färjetrafik kontrolleras vid alkobommar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jättebra! Att ingen tänkt på det förut. Då hade familjen som blev krossad av en ungersk rattfull chaufför utanför Skurup i Skåne för kanske 6-7 år sen levt idag.
Ett riktigt bra initiativ som kommer att stoppa många utländska chaufförer tidigt. Gör så i ALLA hamnar!
Tummen upp!
Kan bara hålla med, bra!
Toppen!!! ( mår fortfarande dåligt då jag passerar olycksplatsen "erifog" )
Jättebra !!!!!!!!!!!!
Utan att vara fördomsfull, så är jag övertygad om att en hel del av de lastbilar som kör av färjan i Karlskrona kommer bli stående på kajen om detta införs där. Och det med rätta.
Kan inte se någon nackdel med alkolås. Förutom att systemet förstås kan luras, som den ständigt rattfulla kvinnan från Växjö som fått alkolås installerat gjorde: lät barnen blåsa och sedan körde hon (rattfull igen).
Sedan kan man ana att en hel del privatbilister kanske inte borde ta bilen när de kommer från en kryss... på tal om hamnar.
Jag hoppas verkligen att alkobommar införs, men risken är väl att myndigheterna istället sätter upp fler kameror...
erifog skriver: "Ett riktigt bra initiativ som kommer att stoppa många utländska chaufförer tidigt. Gör så i ALLA hamnar!" Och hultarn är inne lite på samma spår. Inget egentligt fel i dessa resonemang, men i ärlighetens namn kommer också en och annan svensk chaufför att stoppas - det finns ju fulla sådana också ...
Kapten: det har du absolut rätt i, ingen nämnd och ingen glömd. Jag har sett hur det hinkas på färjorna ibland, känns inte riktigt bra med tanken på att de ska ut och rulla på vägarna några timmar senare.
Och som jag påpekade så finns det säkert privatbilister som inte skulle komma förbi spärren. Desto bättre om de inte kommer iväg.
hultarn, under förutsättning att man bygger flera "ilandfiler" på färjeterminalerna så att tömningen av färjorna går snabbare borde förare av alla fordon tvingas blåsa. Jag håller helt med dig.
I Ystad hade man ordnat så att ett vaktbolag gjorde utandningsprov på förare från färjorna men detta kunde inte fortsätta på grund av teknikaliteter. Hoppas att inte sådant lägger hinder i vägen för detta också. Jag tycker att alla till buds stående medel skall användas för att hindra utländska såväl som svenska förare oavsett om de kör lastbil, buss eller vilket fordon det vara må. Plåtskåpen med kamera gör ingen nytta i sådana fall tyvärr.
Det här är väldigt positivt och effektivt då alla ju måste passera denna kontroll. Vem är dum nog att dricka på båten då?
Det kommer att gå snabbt att få ner andelen onyktra till noll.
Hoppas nu bara att Polis finns på plats och att idioterna som trots allt dricker åker dit på samma vis som om de vore ute på vägarna. ( så att de inte bara får sitta och nyktra till först )
Man har inte samma syn på rattonykterhet i alla länder men när det blir känt att det blir stopp i hamnen om man har druckit så kommer inte åkarna att acceptera att deras anställda dricker ombord.( lasten blir ju då försenad och då anser man att man har ett problem som är större )
Färjepersonalen har alltid varit väl medvetna om problemet men inte haft mandat att göra något åt det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.