Toyota RAV4 – nu också med 2WD.
Toyota tar till knep för att prissänka suven. Men det medför vissa nackdelar för den som vill utnyttja dragkroken.
För att gå kunderna till mötes erbjuder Toyota RAV4 med framhjulsdrift. För den som vill skippa drivning på alla hjul blir listpriset 20.000 kronor lägre, från 311.900 kronor. Den framhjulsdrivna hybridversionen blir enligt Toyota också snålare på dropparna och släpper ut mindre koldioxid.
Toyota har tagit bort elmotorn som satt på bakaxeln, vilket gör att bilen blir 65 kilo lättare. Hybriddrivlinan i RAV4 Hybrid 2WD är en 2,5 liters bensinmotor i kombination med en elmotor fram och steglös E-CVT-växellåda. Sammanlagt effekt är 197 hästkrafter.
Men för den som planerar att dra släp gäller det att tänka till en extra gång. Dragvikten på framhjulsdrivna RAV4 är nämligen sänkt till 800 kilo.
Diskutera: Tror du att Toyota RAV4 2WD blir en storsäljare?
Toyota har tagit bort elmotorn som satt på bakaxeln, vilket gör att bilen blir 65 kilo lättare. Hybriddrivlinan i RAV4 Hybrid 2WD är en 2,5 liters bensinmotor i kombination med en elmotor fram och steglös E-CVT-växellåda. Sammanlagt effekt är 197 hästkrafter.
Men för den som planerar att dra släp gäller det att tänka till en extra gång. Dragvikten på framhjulsdrivna RAV4 är nämligen sänkt till 800 kilo.
Diskutera: Tror du att Toyota RAV4 2WD blir en storsäljare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att sänka max släpvagnsvikt till futtiga 800 kg är ju ett fiffigt sätt att få kunderna att betala 20.000 kr ytterligare även om bilens 4WD inte är dess starka sida.
Jag tycker det är bra. Om man inte kör med tungt släp så blir ju denna bil billigare. Dessutom så blir köparen inte lurad att tro att den driver på bakhjulen när man väl behöver 4wd.
Vill inte ha en RAV. Behöver jag en bil med fyrhjulsdrift går denna bort även i det fallet.
Perfekt för oss som älskar bilar med kvalitet där föraren sitter lite högre men inte vill släpa runt på extrakilon för 4-hjulsdrift och använder dragkroken mest för att frakta cyklar och köra en lättare släpvagn.
Nått måste dom väl göra för att folk skall köpa den.
Här tycker jag faktiskt att Toyota tänker helt rätt. Nu behöver man inte framstå som bedragare när de saluför bilen som "AWD". Alla vet ju att den i praktiken inte har någon fyrhjulsdrift. Att sedan pressa ned priset är en bra strategi om man vill få upp volymerna. Och det behöver man ju också:-)
Eller så köper man en Kia istället och får både riktig fyrhjulsdrift, snygg design och vettig driftsäkerhet.
MVH AL
Förra året var det bara tillgången av bilar som stoppade Toyota från att sälja mer RAV4 än man gjorde. I år räknar Toyota sälja 400 000 RAV4 totalt.
PREVIA: Det beror nog på vem man väljer att jämföra sig med och på vilken marknad. Segmentet växer nämligen så att det knakar, och att då inte få iväg fler fordon än vad man sålt tidigare får ses som en klart bakslag. År 2004 fick Toyota iväg 101000 RAV4 i EU/EFTA och år 2006 låg man på 106315 fordon. Det skall jämföras med 69 000 år 2016. Samtidigt sålde Nissan 216 000 Qashqai. Sanningen är alltså att Toyota tappat stort inom detta segment (som bara i år vuxit med 28%), och RAV4 ökar inte ens i paritet med segmentet (Q1-2017). Idag har Toyota c:a 5,5% marknadsandel. http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/toyota-rav4/
Vi vet att saker är relativa för en del. Men om man har tappat så stort som Toyota gjort har i alla fall jag svårt att se på vilket sätt detta skulle kunna betraktas som en framgång? MVH AL
800 kg????
Med en 2,5 liters motor??
Är bilen byggd av papier machè??
Stoor
Tror inte på succé och håller med AL. Segmentet har vuxit till sig rejält att det snarast blivit folkbilssegment. Det finns många bra konkurenter där en del har egenskaper som utklassar Toyotan...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.