Nästa artikel
Provkörning: Subaru Impreza (2017)
Nyheter

Provkörning: Subaru Impreza (2017)

Publicerad 23 december 2017
Formspråket är helt nytt och inspirerat av japansk kalligrafi, enligt Subaru. Ändå ser Impreza ut nästan precis som förut.
Efter några års frånvaro gör Subaru Impreza comeback i Sverige. Det märks inte utvändigt men modellen är sprillans ny.

Impreza har ingått i Subarus sortiment sedan 1992 men de senaste åren har modellen inte tagits in till Sverige. Importören har istället satsat på den höjda versionen XV.

Men i början av nästa år kommer Impreza tillbaka. Bilen är ny från grunden och bygger på samma teknik som senaste XV.

När man ålar sig ner i sätet märker man att Impreza är låg. Markfrigången är bara 13 cm, nio cm lägre än XV. Det gäller att inte bli övermodig på oplogade vägar. 

Typiskt för märket är permanent fyrhjulsdrift standard. Kombinationen av låg halvkombi och seriös fyrhjulsdrift gör Impreza till en udda fågel.

Körupplevelsen är också ganska annorlunda. I låg fart är bilen överraskande tung att ratta. Först när hastigheten ökar blir styrningen lättare och kommer till sin rätt. På kurviga vägar trivs Impreza utmärkt. Bilen rör sig direkt och stadigt, fjädringen är fast men inte för hård. Trots 18-tumsfälgar är åkkomforten godkänd. På grov asfalt, däremot, bullrar det friskt från däcken.

Motoralternativen är två: 1,6-liters bensin på 114 hk eller tvåliters bensin på 156 hk. Båda är boxermotorer utan turbo som kopplas till en steglös kedjedriven växellåda. Diesel och manuell låda har strukits från utbudet men inom ett år ska en hybrid med stöttande elmotor komma.

”Stora” motorn är måttligt stark men så länge man är försiktig med gaspedalen kommer drivkraften mjukt och smidigt. Vid större gaspådrag aktiverar växellådan sju konstgjorda växlingssteg i ett försök att imitera en vanlig automatlåda. Ändå är gasresponsen ganska slö och vid kraftigare acceleration låter motorn mycket och ansträngt. 

Invändigt har Subaru tagit ett kliv framåt. Materialen känns mer påkostade än tidigare och stolarna är sköna. CD-spelare blir allt ovanligare i nya bilar men är standard i Impreza, blåtand och telefonspegling likaså.

Att bilen blivit 3,5 cm längre märks i baksätet. Två vuxna har gott om utrymme. Mittbältet är upphängt i C-stolpen och länkas fram via en krok, rätt bökigt.

Lastutrymmet sväljer aningen mer bagage än tidigare men den stora förbättringen är att öppningen blivit tio cm bredare. Skidlucka ger extra lastmöjligheter. Fälls baksätet blir det en liten kant. Insynsskyddet lämnar glipor på sidorna.

I Japan utrustas Impreza med en krockkudde i motorhuvens bakkant som skyddar fotgängare men den finns inte på svensksålda bilar. Automatisk nödbroms är däremot standard. Euro NCAP har ännu inte testat modellen men den japanska motsvarigheten har utdelat rekordhöga säkerhetspoäng.

Svenska priser är ännu inte spikade men gissningsvis hamnar nivån 20 000 kr under motsvarande XV. Det blir 269 900 kr med tvålitersmotorn.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?

Subaru Impreza 2.0i-S Lineartronic

Pris, från kr: Inte fastställt.

Säljstart: Första kvartalet 2018.

Mått, cm: L 446/B 178/H 148.

Bagagevolym, l: 385–1 310.

Tjänstevikt, kg: 1 379.

Max dragvikt, kg: 1 200.

Motor: Fyrcylindrig bensinboxer, volym 1 995 cm3, max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 196 Nm vid 4 000 v/min.

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, steglös automatlåda med sju inprogrammerad steg (CVT).

Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.

Deklarerad förbrukning: 7,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km.

Konkurrenter: Subaru XV, VW Golf, Skoda Octavia, Opel Astra, Renault Mégane med flera.



Vad nytt?

Ny generation Impreza.



För vem?

Den som vill ha framkomlighet men inte en suv.



Plus:

Framkomlighet, säkerhet, framstolar, baksäte.

Minus:

Drivlina, låg markfrigång, anonym design.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-23 11:27
Axa

Jösses. 156 hk och hur slö som helst. Dessutom ganska hög förbrukning, förvisso antagligen pga 4wd.
Vem väljer denna?

#2 • Uppdaterat: 2017-12-23 13:03
Roger Skagerström1

Rätt snygg ändå. Och rätt trevlig inredning. Kan de bara skippa den där otäcka CVT-lådan så...

#3 • Uppdaterat: 2017-12-23 13:28
Raphael

Specifikationerna visar att den är gammal redan som ny. Blir nog ingen hit i Sverige.

#4 • Uppdaterat: 2017-12-23 13:47
Styggavargen

Utan 4WD hade jag kunnat tänka mig en sådan, och snacket att man inte klarar en oplogad väg med 13 cm eller 20 cm.. så har det ingen relevans. (ingen blocker). CVT lådan förstör nog lite i sådan här bil, det blir mest "surr" och ingenting händer, vilket är lite synd.

#5 • Uppdaterat: 2017-12-23 15:51
Pi

Håller med Shogun att prestanda är fullt tillräckliga. Men är den bullrig och möjligen också lite törstig så känns ju inte det speciellt modernt - även om den säkert är välbyggd. Men + 270.000 kr låter i högsta laget för den bilen - om ViBs gissning slår in.

#6 • Uppdaterat: 2017-12-23 17:00
Vorwärts

Trött CVT-låda, slö, ful, törstig.. nej tack, inget för mig men jag förstår om många andra skribenter här gillar den.

#7 • Uppdaterat: 2017-12-23 17:42
Axa

Bilen jag har är det 150 hk i och gör 0-100 på 8 sek. Dessutom billigare. Dessutom snålare. Om man ändå ska lägga dom pengarna på bil så vill man ha en pigg bil men ändå så låg förbrukning som möjligt.

#8 • Uppdaterat: 2017-12-23 20:31
L. Mäkinen

Det är ganska långt ifrån den Impreza som folk blev kära i vid millennieskiftet.

#9 • Uppdaterat: 2017-12-23 21:21
Saabium

På något sätt känns den överprisad om den hamnar på 270 papp, det saknas inte direkt giftiga och bättre prissatta konkurrenter i Golfklassen.

#a • Uppdaterat: 2017-12-23 21:24
Roy J

Jag har alltid haft ett gott öga till Subaru, mest på grund av drivlinan, men …

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.