Seat utökar nu sitt sortiment med crossovern Arona. Ett mellanting mellan Ibiza och Ateca som är tänkt att öka Seats marknadsandel i det ständigt växande suv-segmentet.
Arona är förstås byggd på MQB-plattan och erbjuds till en början med tre motoralternativ, två trecylindriga bensinmotorer på 95 respektive 115 hästkrafter och en fyrcylindrig bensinmotor med 150 hästkrafter. Diesel- och gasalternativ är planerade för framtiden.
Jämfört med Seat Ibiza så är Arona knappt åtta centimeter längre och knappt en decimeter högre. Det ger ett högre insteg och högre markfrigång samtidigt som lastkapaciteten landar på 400 liter, drygt hundra liter mer än Ibiza.
Officiell premiär för Arona blir det på bilmssan i Frankfurt i september, efter det ska den finnas tillgänglig även för de svenska bilhallarna.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Arona?
Jämfört med Seat Ibiza så är Arona knappt åtta centimeter längre och knappt en decimeter högre. Det ger ett högre insteg och högre markfrigång samtidigt som lastkapaciteten landar på 400 liter, drygt hundra liter mer än Ibiza.
Officiell premiär för Arona blir det på bilmssan i Frankfurt i september, efter det ska den finnas tillgänglig även för de svenska bilhallarna.
Diskutera: Vad tycker du om Seat Arona?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För Er som vill se lite mer bilder och fakta så finns det mer på denna Seatklubbsida.
http://www.seatcupra.net/index.php/2017/06/26/the-new-seat-arona-full-details-and-pictures/
Tycker denna bilen känns helt rätt just nu, att den kommer som gashybrid är positivt. Hade inte varit fel med en plug-in hybrid men vi får nog vänta några år till innan Seat får tillgång till VW's hybrinlinor.
Sedan den där långe tyske mannen i Autogefühl började prata "engelska" så ger det ganska mycket att kika på honom på Youtube. Han är iofs sällan kritisk men han går minutiöst noggrant igenom sina objekt.
https://www.youtube.com/watch?v=vAM2kUtdnmg
Gäsp...
Akterlinjen tycks inspirerad av Renault Captur vilket inte är en dålig förebild då Captur är lilla SUV-klassens mest sålda. Överlag tycks denna Seat vara en fyrkantigare version av den mer mjukt formgivna Captur. Vi får väl se om det är vad marknaden vill ha. I övrigt konstaterar jag att C3 Aircross fortfarande har störst bagageutrymme i klassen. Segmentet börjar redan nu upplevas ha för många erbjudanden, och ändå är det så att fler är på gång. SUV har blivit mainstream
Ser ut att lida av franskt komplex, namnet Arona påminner förresten om Ascona.
(Autogefühl brukar jag också ta en titt på men där missar man vanligtvis en del detaljer, t.ex. att hissa ner och upp rutorna, vilket är en detalj jag är mycket intresserad av.
Så jag kompletterar med konkurrenten Ausfahrt, varigenom jag oväntat upptäckt att Audi och VW 4-d couper med varierande namn, av outgrundlig orsak inte kan hissa ner bakre sidorutorna mer än till hälften.)
Definitivt bakparti enligt Captur, även om de uppdragna fönsterlinjerna, som definitivt inte är min favorit, även finns på Qashqai -- kanske ännu tidigare? Riktigt bra från fronten till mitten blir mitt omdöme, men sedan mindre attraktivt. Jag sätter definitivt C3 Aircross före, åtminstone så som de ser ut på bilder.
Vad är mer på G i den här klassen? VW T-Roc, Hyundai Kona, Kia Stonic, en mindre Skoda-SUV (men det dröjer väl) -- något mer?
Lite skarpare linjer tror jag ligger i tiden så det är nog ett riktigt drag. Ser väl rätt OK ut även om många av dessa "B-klass-SUV:ar" till stor del påminner om varandra. Sen är frågan var priset kommer att hamna med rimlig utrustning...
"Så jag kompletterar med konkurrenten Ausfahrt, varigenom jag oväntat upptäckt att Audi och VW 4-d couper med varierande namn, av outgrundlig orsak inte kan hissa ner bakre sidorutorna mer än till hälften."
Förstår inte varför man någonsin ville hissa ner dom bakre sidorutorna!? Köper du bilar utan automatisk klimatanläggning?
Thomas (Autogefühl) gör oväntat många felbedömningar för att vara en bilnörd. Berättar saker som fakta fastän han är den som inte förstår sej på. Det märks också att han har allt för mycket att göra med tyska bilar men det kan man väl förstå men det är en sak man måste komma ihåg när man lyssnar på honom (och somnar bra). ;)
Tycker nog att den långe Thomas är helt Ok iaf bättre än sina kollegor på samma sajt / utgivare. Och han kan också såga, vilket han gör ibland, men detta med Seaten är ju mer en preview eftersom han inte fick provköra den. Men visst han har ju sin tycke och smak och det är han tydlig med.
Tja jag brukar dra upp de små detaljernas betydelse! Alltså den här brutna C-stolpen var ju inget som jag vill se på en SEAT, den förstör allt!
Det finns bilder på Arona utan denna frivolta fluga...och då ser bilen väldigt bra ut.
Ett dåligt drag att härma fransmännens konstnärliga attribut, eller pipistrello som italienaren säger och pillar sig bak på örsnibben.
Usch! Hoppas inte dem på SEAT nu går igång på detta så att var modell kommer med rosett o annat fjams!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.