Det är fyra år sedan Porsche visade upp den produktionsfärdiga versionen av elbilen Taycan, och det har blivit dags för en ”halvtidsuppdatering”.
Porsche Taycan har fått en del kritik för sin relativt korta räckvidd och höga förbrukning med tanke på prislappen. Den ansiktslyfta versionen får upp till 35 procent längre räckvidd. Allra längst vid blandad körning – 67,8 mil – går Taycan med stora batteripaketet på 105 kWh.
Taycan kan numera även snabbladdas med hela 320 kW vid en kompatibel 800-voltsladdare. Det ska halvera tiden som krävs för att snabbladda 10–80 procent jämfört med i den utgående versionen.
Att räckvidden förlängts beror inte bara på att batteripaketet är större utan också på att förbrukningen sänkts, bland annat tack vare en ny bakaxelmotor, modifierad pulsomvandlare, uppdaterad termostyrning och en ny värmepump.
Det finns även en ”boost”-funktion som ger ytterligare 95 hk under tio sekunder. Allra kvickast blir Porsche Taycan Turbo S som numera har 952 hk och som når 100 km/tim på 2,4 sekunder.
Priserna börjar på 1 230 000 kr för ”instegs-Taycan” och sträcker sig till 2 260 000 kr för Taycan Turbo S Cross Turismo. Som vanligt hos Porsche finns en väl tilltagen lista över tillval, bland annat med möjlighet att välja vilken karossfärg kunden vill för en kvarts miljon, keramiska bromsar för över 100 000 kr eller bilnyckel i läder med fodral i önskad färg för över 10 000 kr.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-02-07 22:37 motorcykelentusiasten skrev:…
- 2024-02-07 19:02 Och mig då de gamla rasar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.