Porsche har redan visat upp elbilen Taycan i så kallat Cross Turismo-utförande – en sorts blandning mellan upphöjd terrängkombi och crossover. Vår första provkörning bjöd på imponerande prestanda men också en extrem prislapp.
Under hösten släpptes också Porsche Taycan Sport Turismo, en lägre version utan terrängattribut. Den lanserades enbart i GTS-utförande.
Nu ansluter fler modellversioner till Sport Turismo-utbudet. I vår kommer ytterligare några varianter, bland annat den supersnabba Taycan Turbo S Sport Turismo som klarar 0–100 km/tim på 2,8 sekunder.
Bättre utrymmen
Längst räckvidd har istället den något mindre dyra Taycan 4S Sport Turismo med det större batteripaketet som tillval. Den klarar knappt 50 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln.
Eftersom bakpartiet är mer utdraget än på sedanversionen av Taycan blir både bagageutrymme och takhöjd i kupén bättre. Bagaget sväljer 446 liter eller 1 212 liter med nedfällt baksäte och det främre utrymmet har plats för 85 liter.
Priserna börjar på en miljon kronor jämnt för den bakhjulsdrivna ”instegsmodellen” och slutar med Turbo S-versionen som går loss på över 2,1 miljoner. Och det är före köparen har gått loss i Porsches långa tillvalslistor.
Porsche Taycan Sport Turismo
326 hk (381 hk med Performance Battery Plus, 476 hk med overboost), bakhjulsdrift, 1 000 000:–
Porsche Taycan 4S Sport Turismo
435 hk (490 hk med Performance Battery Plus, 571 hk med overboost), fyrhjulsdrift, 1 200 000:–
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
517 hk (598 hk med overboost), fyrhjulsdrift, 1 480 000:–
Porsche Taycan Turbo Sport Turismo
626 hk (680 hk med overboost), fyrhjulsdrift, 1 730 000:–
Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo
626 hk (762 hk med overboost), fyrhjulsdrift, 2 110 000:–
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.