Porsche har visat upp tredje generationen Panamera, som designmässigt är förvillande lik föregångaren trots att alla karosspaneler är nya.
De största nyheterna finns under skalet. Nya Panamera får en uppdaterad version av Porsche Innodrive som kan ta över vissa delar av körningen, en parkeringsassistent som kan skötas utifrån bilen med mobiltelefonen och ett nyutvecklat adaptivt fjädringssystem som ska minska krängningen i kurvorna och som kan höja bilen med 5,5 centimeter för enklare insteg.
De fysiska knapparna i kupén är nästan borta, men det finns fortfarande ett volymvred och vissa delar av klimatanläggningen kan skötas med fysiska vippreglage. Växelväljaren har förminskats och flyttat upp framför ratten.
Utbudet av laddhybrider växer till totalt fyra versioner. De ska vara starkare och snålare än tidigare och ha längre elräckvidd.
Några exakta siffror finns inte för några laddhybrider utom Panamera Turbo E-Hybrid som får en 4,0-liters V8-motor med dubbla turbo, åttastegad dubbelkopplingslåda och ett 25,9 kWh-batteri som ger en elräckvidd på nio mil. Totalt har bilen 680 hk och 930 Nm. Någon snabbladdning på 50 kW som exempelvis nya Volkswagen Passat har finns dock inte.
Instegsmodellerna Panamera och Panamera 4 har en V6-motor på 2,9 liter med turbo på 353 hk och 500 Nm.
En tråkig nyhet för kombientusiaster är att det inte finns någon Sport Turismo-version av nya Panamera. Bara en av tio Panameraköpare valde det alternativet och nästan ingen utanför Europa, enligt Autocar.
Priset för Porsche Panamera är inte satt men Panamera 4 kostar från 1 190 000 kr medan Panamera Turbo E-Hybrid går loss på 2 090 000 kr före tillval, och som vanligt har Porsche en omfattande tillvalslista med exempelvis nyckel i bilens färg för 5 300 kr, keramiska bromsar för 101 300 kr och bakaxelstyrning för 20 200 kr.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.