Olyckorna där polisbilar är inblandade blir allt fler, dessutom är polisbilens förare oftast ansvarig. Ny forskning riktar skarp kritik mot Polisen.
Under perioden mellan 1997 och 2008 rapporterades 1 763 personskador vid olyckor där polisbilar var inblandade.
Två polismän omkom och 76 blev allvarligt skadade.
Högt pris
De totala kostnaderna för skadade polisfordon och polismän uppgick under perioden till ungefär 300 miljoner kronor.
Detta har Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, kommit fram till i sin nya rapport som bär titeln "Polisbilen som aldrig kom fram".
- Jag är skrämd av resultatet av min egen undersökning. Den visar att Rikspolisstyrelsen misslyckats med att få fram bra bilförare. Olyckorna är vanliga över hela landet och inom alla polismyndigheter. Detta hade jag inte väntat, säger han till TT.
Polisen orsakar flesta olyckorna
I 57 procent av olyckorna med personskador var polisbilens förare helt eller delvis ansvarig.
- Polisen ska leda vår strävan att nå nollvisionen på vägarna men det har de inte gjort. Polisen ligger efter och har glömt bort sig själva i det nationella trafiksäkerhetsarbetet, säger Jörgen Lundälv.
Fler polisbilar kraschar
Olyckorna blir också allt fler. Under 2008 inträffade 3 000 incidenter med polisbilar i Sverige. Skadorna uppgick då, under endast ett år, till 45 miljoner kronor.
Hur många som skadades under året är dock oklart.
Krasch under patrullering
Undersökningen visar också att de flesta av olyckorna med polisbilar har inträffat under ordinarie bilkörning och patrullering - inte under biljakter.
Däremot inträffade de två olyckorna med dödlig utgång när polisbilar förföljde andra fordon.
13 åtgärder
Jörgen Lundälv föreslår i rapporten 13 åtgärder för att komma till bukt med problemen om personskador, kostnader och att polisbilar inte kommer fram.
Några av åtgärderna är en ny förarutbildning, obligatorisk träning i mörkerkörning, årliga kompetenstest såsom de med tjänstevapnet samt att det måste övervägas om alla polismän behöver köra bil.
Diskutera: Hur reagerar du på den nya undersökningen?
Två polismän omkom och 76 blev allvarligt skadade.
Högt pris
De totala kostnaderna för skadade polisfordon och polismän uppgick under perioden till ungefär 300 miljoner kronor.
Detta har Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, kommit fram till i sin nya rapport som bär titeln "Polisbilen som aldrig kom fram".
- Jag är skrämd av resultatet av min egen undersökning. Den visar att Rikspolisstyrelsen misslyckats med att få fram bra bilförare. Olyckorna är vanliga över hela landet och inom alla polismyndigheter. Detta hade jag inte väntat, säger han till TT.
Polisen orsakar flesta olyckorna
I 57 procent av olyckorna med personskador var polisbilens förare helt eller delvis ansvarig.
- Polisen ska leda vår strävan att nå nollvisionen på vägarna men det har de inte gjort. Polisen ligger efter och har glömt bort sig själva i det nationella trafiksäkerhetsarbetet, säger Jörgen Lundälv.
Fler polisbilar kraschar
Olyckorna blir också allt fler. Under 2008 inträffade 3 000 incidenter med polisbilar i Sverige. Skadorna uppgick då, under endast ett år, till 45 miljoner kronor.
Hur många som skadades under året är dock oklart.
Krasch under patrullering
Undersökningen visar också att de flesta av olyckorna med polisbilar har inträffat under ordinarie bilkörning och patrullering - inte under biljakter.
Däremot inträffade de två olyckorna med dödlig utgång när polisbilar förföljde andra fordon.
13 åtgärder
Jörgen Lundälv föreslår i rapporten 13 åtgärder för att komma till bukt med problemen om personskador, kostnader och att polisbilar inte kommer fram.
Några av åtgärderna är en ny förarutbildning, obligatorisk träning i mörkerkörning, årliga kompetenstest såsom de med tjänstevapnet samt att det måste övervägas om alla polismän behöver köra bil.
Diskutera: Hur reagerar du på den nya undersökningen?
Utdrag
Så här skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, i rapporten:
"Skadorna och de avbrutna transporterna kan ses som ett misslyckande i såväl handhavandet av polisfordonen som misslyckande i upprättandet av den
interna trafiksäkerhets-
policyn inom polisverksamheterna."
"Att skador inträffar för polispersonal och polisfordon är något som får stora konsekvenser för ekonomi, samhälle, arbetsgrupp och inte minst för de polismän som drabbas av krascherna."
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är väl bara att skratta åt eländet. Herregud.
Man kan undra över vad för sorts "förar" utbildning de har i nuläget? De borde ta efter lite grann av USAs förarutbildning där man kan se att de vet hur man kör bil.
Krasch under patrullering bode kanske jämföras med motsvarande trafikolyckor med t.ex. taxi eller budbilar, så man vet hur illa det är egentligen. Bilarna är ju trots allt ute en hel del, trafiken har ökat och patrullering innebär ju faktiskt att man har som uppgift att titta på allt annat än trafiken. Kanske borde patrullering snarare göras så att föraren inte deltar utan bara kör bilen?
Att bilar förstörs vid 'biljakt' är väl ok, eftersom det innebär att polisen ser det som att materiella värden är av mindre betydelse än att hindra brott. Det är ju helt ok, så länge man inte skadar människor och om skadorna ligger inom budget...
Tyvärr tar inte Polisen detta på allvar. De skyller på unga poliser, alltså skulle äldre poliser vara ok. I somras blev jag omkörd av två polisbilar under utryckning till samma brott. Första bilen hade ung kvinnlig förare; körde fort men med bra omdöme - väntade in läge och stod sedan på igen. En stund senare blixtrade en äldre man förbi på skymt backkrön/kurva, med risk för krock med livsfarlig krock med 1-2 fordon. Om polisen ska lösa sitt problem, måste de inse att ofta ligger problemet hos de äldre i kåren. Heja Jörgen Lundälv, du är en bra förebild!
Undrar om de fått inspiration av amerikanska actionfilmer?
Man måste nog vara intresserad av bilkörning för att vara polis idag. Borde ha körprov som intagningsprov, för det finns säkert inte.
Polisen borde ha samma högre krav på förarkompetens som yrkeschaufförer får genomgå vid uppkörning.
Men det är typiskt, liksom med vikarier i grundskolan; En ignorant attityd är förhärskande hos cheferna: "Alla kan ju läsa, så vi kan ta vem som helst som vikarie. Alla har ju gått i skolan." Hos polisens chefer: "Alla poliser kan ju köra bil (har körkort iaf), så då kan ALLA vara trafikpoliser, så kan vi skära ner på den riktiga trafikpolisen o.s.v." Då blir det såhär.
Man måste satsa på utbildning, övning och återkommande repetition av kunskaperna, om man vill ha bra riktiga trafikpoliser, poliser, liksom lärare i skolan. Snålheten får inte bedra visheten.
Låter betryggande att så många kan så mycket mer om polisens arbete än poliserna själva. Synd att det avspeglar sig så dåligt i verkligheten och i synnerhet i trafiken.
Så går det när man kvoterar in kvinnor!!!!!!!!!!!
Vilket larv, inte ens som provokation är detta som sagts om kvinnor okej. Det vittnar om hur insnöad man kan vara. Det finns faktiskt kvinnor som kör bra mycket bättre än män och detta gäller även inom poliskåren.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.