En dryg vecka efter beskedet att Tesla kapar priserna visar Polestar en uppdaterad version av elbilsmodellen Polestar 2. Den ”lånar” flera av nyheterna som redan visats upp i koncernsyskonen Volvo C40 och XC40.
Det första som märks i den ansiktslyfta versionen är just ansiktet: fronten har ”täppts igen” och bilens olika sensorer har bakats ihop i ett särskilt paket som kallas Smart Zone, en lösning som suven Polestar 3 redan har.
Nya batteripaket som levereras av CATL och LG Chem ger tillsammans med nya elmotorer lägre förbrukning, längre räckvidd och mindre klimatavtryck under tillverkningen. Fyrhjulsdrivna versioner får något större batteripaket än tidigare (82 mot 78 kWh) medan tvåhjulsdrivna versioner behåller samma batteristorlek (69 kWh).
En annan viktig nyhet är att de tvåhjulsdrivna versionerna av Polestar 2 numera inte är framhjulsdrivna utan bakhjulsdrivna, precis som i Volvos elbilar. Högre effekt i elmotorerna ger också snabbare acceleration.
När det gäller snabbladdning klarar Polestar 2 numera 135 respektive 205 kW beroende på batteristorlek, och räckvidden har blivit rejält mycket längre än tidigare. Dual Motor-varianten har till exempel 10,5 mil längre räckvidd än tidigare. Längst kommer versionen med bakhjulsdrift och stora batteriet – över 63 mil – vilket är längre än Tesla Model 3. Polestar poängterar dock att siffrorna för räckvidden fortfarande är preliminära och kan ändras framöver.
Polestar 2 finns fortfarande med fyrhjulsdrift, och versionen som driver med alla fyra skickar oftast mer kraft till bakhjulen för att ge en mer bakhjulsdriven känsla. Den snabbaste versionen, Polestar 2 med Performance-paket, klarar 0–100 km/tim på 4,2 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än tidigare, men långt ifrån de 3,3 sekunder som Tesla Model 3 Performance kan skryta med.
Interiören i bilarna lämnas oförändrad jämfört med tidigare. Men en nyhet är att de uppskattade Pixel LED-strålkastarna, som försvann i samband med chippbristen, nu kommer tillbaka.
Leveranserna körs igång under tredje kvartalet 2023 och prislistan börjar på 559 000 kr. Det är omkring 40 000 kr dyrare än Tesla Model 3, men Polestar hoppas att den högre utrustningsnivån och de andra nyheterna kring räckvidd, prestanda och snabbladdning få köparna att välja bort Teslan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 25 januari 2023 Kalle_ skrev: J.L skrev:…
- 25 januari 2023 Axa skrev: Mc Ja, så är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.