En Polestar 2 som var inkopplad för laddning vid ett hus utanför Oslo började brinna i helgen, uppger norska polisen och lokala medier.
– Det var flammor under motorhuven och man kunde se rökutvecklingen i området, säger operationschefen André Kråkenes vid Oslos polisdistrikt till NTB.
Men enligt Polestar handlar det inte om någon brand utan enbart om ”rökutveckling”. Orsaken till branden är inte klarlagd, men Polestar har skickat ut en teknisk delegation för att undersöka bilen.
De ska redan ha klarlagt att händelsen inte är relaterad till huvudbatteriet, utan till att avdunstad kylvätska ska ha lett till vad som uppfattats som rök.
Ska utredas
Polestar har skickat ut ett uttalande kring händelsen. ”Vi tar detta på allvar och kommer fortsätta undersöka denna situation grundligt”, skriver Polestar, som ska berätta mer om resultaten av undersökningen senare.
Polestar har inga rapporter om liknande händelser i Norge eller andra länder.
Bilen i fråga var bara några dagar gammal. Ingen ska ha skadats vid händelsen. Rökutvecklingen ska ha avtagit direkt när bilen kopplades ur från laddaren, hävdar Polestar.
Polestar gick tidigare i oktober ut med en återkallelse av 2 200 bilar globalt, varav 600 i Sverige. Anledningen är ett tekniskt fel som innebär att bilen kan tappa kraft och stanna.
Uppdatering 13.45: Norska polisen har nu uppdaterat uppgifterna efter händelsen och erkänner att det inte handlade om någon brand.
”Informationen har nu följts upp närmare och polisen har inte täckning för att säga att det kom flammor under motorhuven. Det fanns inga tecken på att bilen utsattes för höga temperaturer”, skriver Oslo polisdistrikt i ett uttalande, och påpekar att den fullständiga utredningen ännu inte är klar.
Läs också: Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har kommit många nyheter om olika problem med Polestar den senaste tiden, det verkar som att bilen inte är färdig än. Rusat fram i utvecklingen - fort och fel?
Usch, hur kan man släppa ut prototyper ? Och en relevant fråga hur tänker man när man köper en Polestar. Börjar likna en fullständig flopp.
PR avdelningen håller inte med!... nejvisst, när gjorde de det?
Tillverka bilen i Göteborg problemet löst
Riche: Vad har du för belägg för det påståendet?
Så du menar att en kinabyggd Xc60 är sämre än en Torslandabyggd? Länka gärna till dina källor, vore intressant att läsa.
Dementin spelar ingen roll. Skadan är redan skedd. Tyvärr för Polestar.
Snacket i fikarummen gick igång ordentligt när första nyheten kom:
- ”Hörde du att den där nya Polestar började brinna”
- ”Nä, vad säger du, ännu en elbil som brinner. Det var inte roligt. Tekniken verkar vara väldigt instabil. Nu vågar man inte köpa första generationen elektriskt från biltillverkarna. kanske bättre att satsa på de som varit med ett tag.”
Knappast lika intensiva diskussioner nu efter dementin, om ens några:
- ”Polestaren som brann visade sig bara vara vattenånga”.
- ”Jaha. Såg du förresten matchen i superettan igår? Jäklar vilket bra spel de hade......”
Ingen rök utan eld.
Det är så där det blir när Volvo, förlåt Polestar skickar ut bilar för tidigt.
Fortsätter det så här någon månad till så kommer vi säkerligen börja se ett förbud mot just Polestar att sälja bilarna.
Samtidigt är det nog ingen som baserar ett köpbeslut på sådana rykten. Jag menar, folk köper ju fortfarande bmw-dieslar och Tesla elbilar trots att flera faktiskt börjat brinna.
Göteborg är en bra plats att tillverka bilar framför allt den här typen av bilar där allt är i stort sätt nytt ,. Stämmer samma märke/modell olika kvalitéer beroende var det är byggda exempel är nya Honda modeller tillverkade i Europa dras ofta med problem beroende på komponenterna som sitter i
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.