Nästa artikel
Polestar 2 saknar viktiga funktioner: ”Förstår frustrationen”
Nyheter

Polestar 2 saknar viktiga funktioner: ”Förstår frustrationen”

Publicerad 21 oktober 2020
Flera viktiga finesser i elbilen Polestar 2 kommer ägarna tvingas vänta på i upp till ett år. Här är Polestars svar på kritiken.

Volvos syskonmärke Polestar gjorde tidigt klart att alla finesser och funktioner i nya elbilen Polestar 2 inte kommer vara klara vid lanseringen – de skulle skickas ut senare.

De allra första köparna av Polestar 2 blir därmed utan vissa funktioner som exempelvis att kunna använda mobilen som digital nyckel och att styra bilens klimatanläggning på distans med en mobilapp.

Det är ett grepp som även Volkswagen tog till med elbilen ID 3. Den saknade också vissa funktioner vid lanseringen som ska skickas ut vid ett senare tillfälle.

Nu har Polestar gjort klart när funktionerna planeras dyka upp, och väntetiden verkar bli längre än många hoppats på. Å andra sidan verkar många uppskatta att Polestar skickat ut en tidslinje över vad ägarna kan förvänta sig, till skillnad från andra tillverkare som säger att funktionerna ska dyka upp ”senare”.

• Allra först bland funktionerna som Polestar 2 ska förses med är möjlighet att  i bilens infotainmentsystem ställa in en timer för att värma upp eller kyla ned kupén. Det dyker upp under slutet av 2020.

• Därefter följer den kanske viktigaste nyheten, nämligen möjlighet att skicka ut trådlösa uppdateringar av bilens mjukvara direkt via nätet. På så sätt behöver ägaren inte längre köra in till verkstaden för att uppdatera mjukvaran. Den möjligheten kommer tidigt 2021.

• Efter det, under våren 2021, kommer en digital nyckel som gör det möjligt att låsa och låsa upp bilen med mobilen.

• Först under mitten av 2021 får Polestar 2-ägarna möjlighet att fjärrstyra bilens klimatanläggning med mobilappen, trots att den funktionen har funnits i Volvos bilar under många års tid.

• Apple CarPlay får Polestar 2-ägarna tillgång till först under hösten 2021.

Läs också: Polestar återkallar tusentals elbilar efter allvarligt fel

”Förstår frustrationen”

Det är ingen hemlighet att biltillverkarna nu tävlar mot varandra för att få ut fler elbilar på vägarna för att sänka utsläppssiffran och komma undan utsläppsböter. Men i vissa fall kan det alltså innebära att vissa finesser dyker upp senare, för att bilen ska kunna lanseras så snabbt som möjligt.

Polestar säger sig ha ”individuell kontakt” med ägarna för att löpande informera om när kommande uppdateringar och funktioner blir tillgängliga för dem. Enligt uppgifter till Vi Bilägare var ambitionen att funktionerna skulle vara klara i samband med de första Polestar 2-leveranserna, men så blev det alltså inte.

”Vi förstår självklart kundernas frustration och vi jobbar hårt för att slutföra de kommande funktionerna och göra dem tillgängliga så snabbt som möjligt. Det är viktigt att vi släpper dem när de är färdiga för att våra kunder får en bra upplevelse”, skriver Brent Ellis, pr-chef på Polestar, i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Han erkänner också att Polestar behöver förbättra sin kommunikation och bli tydligare.

”Vi har redan förbättrat det under de senaste veckorna. Vi släppte en ny supportsida som svarar på mer specifika frågor vi får av Polestarägarna och som ska kasta ljus på de problem de råkar ut för. Vi håller den sidan uppdaterad när något händer och när vi tar emot nya viktiga frågor.”

Läs också: Så tycker omvärlden om nya Polestar 2 – får både beröm och kritik

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-21 06:44
Raphael

Timer på klimatanläggningen, CarPlay och uppdatering via internet - det är grundfunktioner idag. Att vänta så länge med det i en dyr bil som PoleStar, det är dåligt.
Jag tror att PoleStar köps av mobilgenerationen. De vill ha dessa funktioner.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-21 07:43
Boxer

Allt det som Polestar saknar plus en hel del annat har funnits i Tesla i flera år. Verkar som om det är panik att få ut halvfärdiga produkter på marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-21 07:59
1

Egentligen inga viktiga funktioner, men att inte få med mjukvarudetaljer tyder på brister i företaget.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-21 10:03
Jarl Karlsson

Man kanske får en personlig mjuvarutekniker...

#5 • Uppdaterat: 2020-10-21 10:36
Masa

Men bilen går att köra som en riktig/vanlig bil(?), åtminstone för alla som inte kör med en smartphone :-)

#6 • Uppdaterat: 2020-10-21 12:43
Raphael

Jag har inte ens en elbil men min Renault har ändå dessa funktioner, förutom då timern för värmen. Jag har Carplay och trådlös uppdatering av multimediasystemet och annat genom internet via telefonens internetdelning. Det är genom Carplay jag har min musik, smidigt även att ringa med hands-free. Och Apples Kartor föredrar jag framför den inbyggda Tom-Tom navigatorn. Carplay ser jag som en absolut viktig funktion.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-21 17:55
Carl Trefalt

Många problem har Polestar 2, redan innan den är såld.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-21 21:10
Axa

Finns ingen anledning att köpa en Polestar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.