Volvo ska samarbeta med Göteborgs stad för att ta fram nya lösningar som kan minska biltrafiken i de mest centrala delarna.
Det kan tyckas gå tvärt emot Volvos syfte – att sälja bilar – men det håller inte Volvochefen Håkan Samuelsson med om.
– I grund och botten initierar vi ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – vilket är helt i linje med vårt företags syfte, säger han, och hänvisar bland annat till bildelningstjänsten M där varje bil ersätter flera privatägda bilar.
Göteborg har som mål att bli en klimatneutral stad 2030. Tillsammans med Volvo tas nu en utsläppsfri zon fram med olika klimatneutrala transportsätt där Volvo kan experimentera och testa lösningarna.
”Vi initierar ett projekt som syftar till att begränsa antalet bilar i staden – helt i linje med vårt syfte”
Kryptiskt ”laddnätverk”
Bland idéerna som Volvo vill testa finns olika typer av självkörande bilar, nya säkerhetslösningar och uppkopplade tjänster. Volvo vill testa samma teknik som BMW nyligen infört i sina laddhybrider, där bilen ”tvingas” gå ned i elläge när den körs in i en miljözon med hjälp av så kallad geofencing-teknik.
Det finns även planer på att skala upp varningssystemet i dagens Volvobilar som kan varna andra för exempelvis halt väglag.
En bit ned i pressmeddelandet finns också en överraskning: ”ett komplett, lättanvänt laddningsnät för elbilar” – det låter som en utmanare till laddnätverket Ionity och Teslas Superchargers.
Men i det här skedet verkar det gälla ett ”helt elektriskt mobilitetsnav” som ligger i Göteborgs stad. Vi söker Volvo för en kommentar kring vad nyheten innebär.
Uppdatering 13/1: Volvo verkar i nuläget inte bygga något eget laddnätverk utan är istället med och utformar hur Göteborgs laddnätverk kan utformas. Så här svarar Volvos informationsavdelning:
”När det gäller laddningsinfrastruktur så kan vi, genom initiativet, till exempel vara med och påverka i ett tidigt skede när nya stadsdelar utvecklas och se till att laddningsinfrastruktur tas med i beräkningen.”
Läs också: Nu kan BMW:s laddhybrider känna av svenska miljözoner
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.