Nästa artikel
Opel visar nya Mokka X
Nyheter

Opel visar nya Mokka X

Publicerad 4 februari 2016
Opel Mokka X 2016.
Lillsuven får ansiktslyft och ett X i namnet 2016.
Opels kompakta suvmodell Mokka får ett kantigare yttre.  Tilläggsbeteckningen X är Opels markering för suv- och crossovermodeller med robust framtoning och Mokka är först ut att få den extra bokstaven i namnet.



Strålkastarna av typen LED AFL anpassar automatiskt belysningen efter omgivning och körsituation, utan att blända mötande bilar.



På insidan finns IntelliLinks infotainmentsystem som kan koppla ihop smartphones med bilen via Apple Carplay eller Android Auto. Precis som i nya Astra får Mokka X också Opels OnStar-tjänster. Andra nyheter är drivlinan med en 1,4 liters turbomotor, sexväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift.  Enligt Opels preliminära uppgifter blir CO2-utsläpp och bränsleförbrukning 154 g/km respektive 6,6 l/100 km.



Bilen visas upp för allmänheten för första gången på bilsalongen i Genève nästa månad.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Mokka X?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-02-04 22:38
Tvärnit

Pi hmmm ljudanläggningen i Vengan utgjorde en klen tröst...En provkörning får utvisa och då är man väl fast igen....Mazda och jag har vänslats förr synd bara att hon alltid varit så högljudd.

#w • Uppdaterat: 2016-02-04 23:27
ToRy

@Pi, tvärnit: Mercedes B-klass kan också läggas till listan över litet högre, små, bilar som inte är SUV. Ganska lik VW Golf Sportsvan i formatet -- litet lyxigare kanske och en del dyrare; nypriset är orimligt högt skulle jag säga. Det finns gott om plats i B-klass i alla fall, och den fick bra betyg av ViB i långtest:
http://www.vibilagare.se/test/langtest/sammanfattning-av-langtestbil-mercedes-bklass

Går att få med 4wd också (men då blir den ruskigt dyr!).

#x • Uppdaterat: 2016-02-05 06:19
N-iklas

Vad Opel "är kända för" är verkligen inget att bry sig om eftersom det så vitt jag vet inte finns något positivt på den listan, 120 % idel negativa fördomar, vanligtvis från okunniga människor som tror... att de vet väldigt mycket...

Vad som avsågs med uttalandet var vad - OPEL - PRIORITERAR när man tar fram en bil.
DET är inte det samma som vad människor uppfattar eller tycker.

Opel prioriterar 1. Utseende, 2. kvalitet och 3. rostskydd i nämnd ordning, alltid, hela tiden på varje bil.
Sedan varierar allt annat beroende på modell, version och pris.

Det man inte prioriterar är man heller inte så framstående i, Opel försöker inte sälja på världens största bagageutrymme och lastkapacitet, alltså är man inte speciellt framstående på de punkterna.
Förr i tiden prioriterade Opel andra saker också.

Just studerat Captur och det ser faktiskt ut som det finns en god chans att tydligt överträffa klassledare Captur om man fått ner vägljudet, utöver justerbara baksätet, löstagbar klädsel, större bagage, (stort bagage är tydligen största försäljningsargumentet som Renault prioriterade) det udda handskfacket och frågan om kanske? något lägre? förbrukning tycks den ligga efter på i princip allt - inte minst krocksäkerheten.
Till det kommer 4WD.

#y • Uppdaterat: 2016-02-05 08:25
ToRy

Instämmer helt med Anti här; tjänstebilssystemet är en gigantisk statsfinansierad (dvs betald via skatter) subventionering av stora bilar, med stora (relativt) utsläpp. Anledningen är som alla vet att Sverige har en biltillverkare (tidigare två) som huvudsakligen tillverkar just sådana stora bilar. Och jobben går före alla annat i politiken (dvs samma resonemang som t ex när elslukande industrier inte belastas med energiskatt på el). Jämförelsen med priser på bilar i t ex Danmark/Norge, utan egen tillverkare, är slående.

Instämmer också med synpunkten "hur ofta behövs det stora lastutrymmet i en kombi?"`. Just lastutrymmet är ofta ett skäl till att sedaner anses irrelevanta, eller (små) SUVar. För de som har ett fritidshus som man kör till var och varannan helg är naturligtvis ett stort bagage bra och kanske flitigt använt, men för väldigt många (de flesta?) behövs extra utrymme bara vid enstaka längre resor, t ex på semestern. Vi själva t ex har ett fritidshus i släkten som ligger 50 mil bort och som vi kör till på sommaren, och kanske över en långhelg som Påsk -- vi behöver absolut inget stort lastutrymme till vardags och vi skulle kunna komplettera med takbox de fåtal gånger bilen själv inte räcker till. Jag kör hellre omkring i en kortare, smidigare (och troligen också högre) bil än en stor kombi till vardags.

@Vargen: for the record, Octavia räknar jag inte som en stor bil (men den är absolut tillräckligt rymlig för oss)!

#z • Uppdaterat: 2016-02-05 10:01
Tvärnit

N-iklas. Respekt är något som man förtjänar och med handen på hjärtat så var det en lång period som Opels små o mellanklass bestod av fippliga rostburkar och de större bilarna de var svulstiga o ur tiden,

Först nu så har det skett saker.

#110 • Uppdaterat: 2016-02-05 15:54
Styggavargen

Antifeministen, hur tänker du? Låt oss säga att någon skall köpa en ny bil, väljer en Mokka (som är stor som en Fabia). Har vi inte förlorat 40% i högre utsläpp då? Du måste se det relativt, räkna på en bil som rymmer lika många personer och last. Hur du än vrider på argumenten så ökar vi utsläppen med dessa SUV's, spelar ingen roll hur stor den är...bara jämföra med en vanlig personbil med samma lastförmåga. Ingen har ju visat mig någon bil som är av SUV modell som drar lika mycket eller mindre än en vanlig personbil med samma lastförmåga och antal passagerare. Det är inte speciellt svårt att räkna ut att vikt och luftmotstånd som är fysikens lagar spelar roll för ett fordons förbrukning.

Små bilar av SUV modell som kommer ut idag släpper ut mer än större modeller. Tex denna Mokka släpper ut mer än min Octavia om vi nu håller oss till de framhjulsdrivna versionerna. Låt säga att någon inte vill ha en stor bil, ja då Mokka kan vara intressant...men varför inte gå ner till vanlig bilmodell istället för SUV och spara på miljön? Är det värt så mycket att sitta några centimeter högre upp? Och argumenten som haglar att folk inte kommer in och ur sina bilar biter knappt på mig, ingen har klagat på detta för 10 år sedan och så mycket sämre har det inte blivit.

#111 • Uppdaterat: 2016-02-05 16:15
N-iklas

Opel har satsat på utseende sedan 1912, sedan 1965 har det haft högsta prioritet.
Detta märks inte så tydligt i små billiga volymmodeller som vräkts ut och som är de som 75 % uteslutande kommit i kontakt med.
Men likväl har det varit så och det märks oerhört tydligt i de modeller som få kommit i kontakt med.

Dessutom är detta inte bara en hundraårig tradition, det är också en brinnande hängivenhet.
MOD är det stora ordet på Opels designavdelning och man talar med djupt förakt om förutsägbar, tråkig och feg design.
Man försöker hela tiden kompromissa med något djärvt som inte skall vara allt för extremt.

Om man läser kundundersökningar så visar det sig att utseendet nästan alltid är en av de tre främsta orsakerna till att man köpte en Opel, och så länge det ser ut så lär man inte ändra sin prioritering.

#112 • Uppdaterat: 2016-02-05 16:23
N-iklas

Vad som resulterar i ”förtroende” är inte en så enkel och självklar sak som det kan förefalla.

Allt är beroende av förekomst eller avsaknad av kunskaper.
Erfarenheter, värderingar och en rad "personliga egenskaper" utifrån detta skapar man sedan den tro och övertygelse man väljer att hävda.

Jag har imponerats stort av Opel sedan 1983 och haft det allra största förtroende sedan 1986 och jag skulle tro att det beror i allra högsta grad på att man förtjänat det förtroendet.

Skillnaden är att jag vet flera hundra gånger mer än vad någon annan där ute "i världen" vet.
Därför har jag stort förtroende där andra som vet väldigt lite logiskt också har väldigt litet förtroende.

När man vet lite får varje sak man ändå tror sig "veta" en enorm fristående betydelse eftersom saken i fråga inte kan sättas in i ett större sammanhang, (man känner ju inte till något sammanhang) och man känner inte till något mer än det man har inför sina egna ögon just där, just då.
Detta är orsaken och bakgrunden till den spridda åsikten "fippliga rostburkar och de större bilarna de var svulstiga o ur tiden."

Detta är en upplevelse baserad på att det är den enda bild som förmedlats, detta är vad man fått lära sig, något annat har man aldrig hört tals om, inte underligt då att man tror att det är hela historien och att det inte finns något mer än denna uppfattning.

Jag vet ju att det finns väldigt mycket mer än detta och det är på dessa faktum, som är okända för allmänheten, jag baserar mitt förtroende som man alltså väl förtjänat genom "utomordentliga förtjänster" - vars kvalitéer blivit uppenbar då dessa för allmänheten okända prestationer jämförts med allt det dåliga som alla andra bilmärken presterat på motsvarande punkter.

Om någon gör något bra och någon annan gör samma sak dåligt så ger man självklart sitt förtroende till den som gör det bra - om man anser att det handlar om något viktigt.
Problemet är bara att det råder helt olika uppfattning om vad ”bra” innebär.

Vid närmare betraktelse framkommer det att man systematiskt blundar för fel och brister på sina favoritbilar med argumentet att dessa fel och brister är ointressanta och inget betyder.

När det gäller bilar man inte gillar gör man precis tvärt om, framhåller allt dålig och blundar fullständigt för allt bra.

Om sedan de som gör detta är väldigt många och nästan alla säger samma sak, då kan man i princip skriva historien precis som man vill... missvisande, snedvriden och orättvis - historieförfalskning som folkrörelse.

#113 • Uppdaterat: 2016-02-05 16:28
Peter E

Om utseende är en av de tre främsta orsakerna att man köper en Opel så förstår jag varför det säljs förhållandevis få Oplar. ;-)

#114 • Uppdaterat: 2016-02-05 16:51
Highlander

Peter-E: Inte riktigt. Det pekar uppåt för Opel och Mokka.

Opel Mokka är Europas näst bäst säljande småsuv, och nu kommer en rejäl uppdatering.
Siffrorna för Januari gav att Opel hade sin högsta marknadsandelen i Europa på åtta år.
I vår kommer Astra Sports Tourer som lär bli en vanlig syn på vägarna framöver om man
ser till hur bra det gått för 5d med försäljning och omdömen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.