Nästa artikel
Officiell: Peugeot 3008
Nyheter

Officiell: Peugeot 3008

Publicerad 23 maj 2016 (uppdaterad 23 maj 2016)
Peugeot 3008 har gått från crossover till suv.
Franska flexbilen höjer sig till en suv i C-segmentet och utrustas med digital förarmiljö.
Peugeot har offentliggjort nya versionen av 3008. Bilen gjorde sin debut på marknaden 2009 och andra generationen har tuffat till sig jämfört med föregångaren. Den 4,45 meter långa bilen har rest sig från förhöjd MPV till suv med en markfrigång på 22 centimeter.

Byggd på EMP2-plattformen har nya 3008 bantat bort 100 kilo, vilket enligt Peugeot ska resultera i bland annat lägre bränsleförbrukning. Det finns än så länge inga närmare uppgifter, mer än att 3008 ska ha de nya motorfamiljerna BlueHDi och PureTech som drivs på antingen bensin eller diesel.

20162305162543.jpg?itok=tbUDZgT2

På insidan har bilen utrustats med Peugeots nya digitala förarmiljö i-Cockpit där mätarna visas på en 12,3 tums skärm. I-Cockpit fokuserar på alla sinnen, därför finns möjligheten att släppa loss tre olika sorters dofter i kupén. Ratten har krympt och fått en ny form, med raka partier.

Baksätet går att fälla helt plant och golvet i bagageutrymmet kan ställas i olika höjder. Bakluckan öppnas med en fotrörelse.

Det utlovas en arsenal av förarhjälpmedel, såsom autobroms med avståndsvarnare, trötthetsvarnare, filhållningsassistent, adaptiv farthållare, 360-graders parkeringshjälp och automatisk omkoppling till helljus.

20162305162612.jpg?itok=cMi486do

Nya Peugeot 3008 lanseras på bilsalongen i Paris i slutet av september och lanseras i Europa under senhösten 2016. Priser är än så länge inte officiella.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-23 17:25
hultarn

Dessa klåfingriga designers! Jag förstår inte vad det är för fel på en rund ratt?

Annars ser den OK ut, lite annorlunda på insidan, men förhoppningsvis kommer fler färger än gråmurrigt som verkar vara poppis bland tillverkarna.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-23 17:37
BBT6

Jag var tveksam till "orunda" rattar, men efter att ha provkört ett antal moderna bilar med mer eller mindre uttalad kantighet i ratten så tycker jag faktiskt att det är bra. Gillar det lilla jag sett av 3008, men lite tråkig och samtidigt rörig invändigt. Men ska åka och kika på den när tillfälle ges.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-23 17:39
Roy J

Ser alls inte dum ut!
Det är ett tag sen Peugeot-bilarna såg ut som glupska slamsugare i fronten, och måtte det aldrig komma tillbaka.
Plan undersida på ratten förekommer ju, troligen för att underlätta insteget och kanske för att lättare känna när ratten är "rakt fram". Att den här är plan även i överkanten är väl för att man lättare ska se instrumenten över ratten. Och kanske tycker någon formgivare att det är fett cool...

#4 • Uppdaterat: 2016-05-23 17:52
Oomkullrunkelig

Fransk bil + massor av elektronik = bäddat för tekniska problem. Tre olika DOFTER i kupén?

#5 • Uppdaterat: 2016-05-23 18:01
Peter E

Doft1 =lukten av bränd elektronik. Doft2 =lukten av den halva vinflaskan nån hällde ut i handskfacket vid tillvekningen. Doft3 = lukten av möglig ost blandad med ruttna sniglar. ;-)

#6 • Uppdaterat: 2016-05-23 18:02
Peter E

Annars så ser den rätt ok ut, utom inredningen då som jag personligen tycker är en katastrof.
Sen kan man ju undra om det går få strålkastarspoling till denna modell.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-23 20:18
pinjong

Farsans Peugeot fungerade ju faktiskt! Men denna nya skapelse ser väldigt bra ut och förarmiljön a la cockpit är verkligen läcker. Om det inte vore för att jag redan ägt min sista Peugeot så. Merde.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-23 20:25
Peugo

Inredningen är ju fenomenal! Bra jobbat! Det där med elen ska ni fråga tyskarna om, för det är i dom bilarna elfelen ligger i dagen läge (sant). Sluta med gammalt trams som ni lärt av er farsa och han av sin osv! Lev och lär kära vänner!

PS: Jättemånga löjliga fransk-hatare här? Hur orkar dom? Kanske dom tror själv när dom sagt samma sak tusen gånger? ;)

#9 • Uppdaterat: 2016-05-23 20:33
Raphael

Härlig och konfigurerbar förarmiljö, men läckrast är nog den lilla el-scootern i bagaget för den som vill ha riktig Peugeot känsla på stadens gator och torg där bilar inte får vara eller du inte hittar parkeringsplats. Och så applåderar vi att PSA-gruppens BlueHDI fungerar med avgasrening och NOx-fälla vilket verkar ovanligt idag..

Peugeot 308 får förresten samma ratt och bildskärm för instrumenten och liknande front i sin nästa uppdatering någon gång under 2017..

Min enda kritik mot 3008 är att rutorna är så små och att vindrutetorkarna inte går omlott längre. Mer SUV mindre av familjebuss. Well, Citroën fortsätter ju med familjebussarna och tycks bli ensamma om det bland PSA-märkena. Nog bra, mindre av internkonkurrens.

#a • Uppdaterat: 2016-05-23 20:48
Raphael

308 har högre kvalitet än Golf, väldigt få garantiärenden. 3008 flyttar fram positionerna ytterligare för Peugeots kvalitetsarbete, särskilt inredningen har fina exklusiva material (syns inte på bilderna dock). Jag har inte haft något elfel på min C3 Picasso. Min mor har en 308 förra modellen inga fel på den heller.
PSA tjänar mer pengar nu än de har gjort på några år och de förbereder en comeback på USA-marknaden, i första hand DS märket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.